چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

« دکتر عباس  محسنی » دارای سابقه مدیریت شهری و از گزینه های مهم تصدی عنوان شهردار ساوه در سال های اخیر ، در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ما   به بیان نظرات خود در خصوص اجرای پروژه پیاده راه پرداخت .

 

مشروح گفتگوی خبرنگار ما با دکتر عباس محسنی از این قرار است :


- جناب آقای دکتر محسنی ! همانطور که مطلعید اجرای پروژه پیاده راه در ساوه دارای بازتاب های وسیعی در افکار عمومی بوده است ؛ به طوریکه مخالفان و موافقان اجرای این پروژه با حساسیت تمام روند اجرای آن را پیگیری کرده  و می کنند . سئوال نخست من از جنابعالی اینست که آیا اساسا شما با اجرای این پروژه موافقید ؟


نگرش حاکم در شهرسازی ایران، شهرسازی اتومبیل گراست، در حالیکه الگوی اصلی شهرهای درون شهری به ویژه در بخش مرکزی شهر بر پیاده روی استوار  و الگوی شهرسازی انسان گرا می باشد.


این تفکر با هدف خارج ساختن محدوده های مرکزی و تاریخی از تسلط اتومبیل برای کاهش آلودگی و حفاظت از بافت تاریخی، تسهیل تردد خانواده  و حرکت به سوی شهر متمدن مطرح و اجرایی می شود که بیشتر همسو با مقاصد تجاری و در عین حال ایجاد محیط های مطلوب برای خرید و گردش شهروندان در مرکز شهرها و توزیع متوازن سرانه های تجاری و خدماتی در تمام نقاط شهر می باشد.


بنده نیز همانند اکثر شهروندان و همسو با نظر شهردار و اعضای محترم شورای شهر موافق ایجاد و اجرای پیاده راه می باشم.


-اگر شما به جای شهردار ساوه بودید اجرای پروژه پیاده راه را با همین شیوه  و در همین ابعاد و مکان پیگیری می کردید ؟


-اگر به جای ایشان بودم و اگر به این نتیجه می رسیدیم که باید پروژه پیاده راه را در ساوه اجرا کنم ، قطعا  این پروژه  را در خیابان امام (ره) اجرا نمی کردم و پروژه پیاده راه را در جاهای دیگر مانند خیابان انقلاب اجرا می کردم .


استدلال بنده اینست که خیابان امام و شریعتی ، شهر را به دو نیم تقسیم کرده و غرب و شرق شهر را به هم متصل نموده و شریان اصلی شهر است . به نظر من اجرای این پروژه در این مکان یک سکته به جریان ترافیکی شهر داده و خروجی اوضاع ترافیکی شهر را از این حیث نامطلوب کرده است .  اما اگر این پروژه در مکان های دیگر مانند خیابان انقلاب اجرا می شد نتایج بهتری حاصل می شد .


- یعنی شما می خواهید بگویید تفکر علمی بر اجرای این پروژه حاکم نبوده است ؟


خیر ؛ من چنین ادعایی ندارم . بالاخره شما از بنده نظرم را خواستید و من بیان کردم . قرار نیست نظر من علمی باشد و نظر بقیه غیر علمی  و نظر بنده نیز نیاز به کارشناسی دقیق دارد اما اجرای پیاده راه در نقطه فعلی را نمی پسندم .


آقای دکتر جوادی معتقد به علمی اداره کردن شهر است و شهردار منطقی ، فهیم و خوبی است و من هم با تفکر و نگاه علمی  ایشان موافقت دارم . اساسا باید اداره شهر علمی باشد . در بعضی از شهرها نگاه دستوری و سیاسی به مدیریت شهری ،  یک شهر را فلج می کند .


-شما به جای اجرای طرح پیاده راه ، اجرای کدام طرح را برای ساوه توصیه می کنید ؟


-من با اجرای طرح مسجد تا مسجد یعنی محوطه سازی بین مسجد انقلاب تا مسجد جامع که مطالعه وسیعی بر روی آن صورت گرفته موافقت بیشتری دارم . البته باز هم تاکید می کنم که من نظر خودم را بیان می کنم  همانطور که در جریان بررسی گزینه های انتخاب شهردار ساوه نظرم در خصوص اولویت دار بودن اجرای طرح مسجد تا مسجد را بیان کردم  و مجددا تصریح می کنم که اقدامات مدیریت شهری محترم است .


-ارزیابی تان از عملکرد مدیریت شهری ساوه و مجموعه شورای شهر چیست ؟


-تاکنون ارزیابی خاصی نداشته ام . ملاک ، اقدامات صورت پذیرفته در شهر است و همچنین نظر عامه مردم .


مردم بهترین قضاوت کنندگان هستند اما در مجموع ،  شورای شهر و شهرداری فعلی را پویاتر می بینم . البته می توان انتقاداتی هم داشت که باید آن را بررسی کرد .
اساسا ، بنده چون تاکنون  ارزیابی خاصی نداشته ام ، نمی پسندم به راحتی قضاوت کنم . قضاوت کردن  بدون تحقیق و بررسی کار سخت و در عین حال غیرمنصفانه ای است .


-بزرگترین نیاز مدیریت شهری در شرایط حاضر را چه می دانید ؟


ضرورت حاکمیت نگاه علمی و کارشناسی بر شهرداری ساوه بسیار ضرورت دارد که آقای دکتر جوادی به دنبال آن است و این یک نیاز مبرم است .


نیاز بعدی تقویت بدنه کارشناسی شهرداری است . نیروهای خوبی در شهرداری ساوه فعالند و البته این مجموعه مانند هر مجموعه دیگری مبری از خطا نیست ولی شهرداری ساوه باید به فکر تقویت بدنه کارشناسی و نیروهای چابک باشد .


به نظر بنده سومین نیاز شهرداری برخورداری از یک برنامه راهبردی دراز مدت است و متاسفانه تاکنون برنامه کارشناسی و یک سند جامع برای مدیریت شهری تدوین نشده است که من اطمینان دارم شهردار فعلی نیز در اندیشه ایجاد این سند است و قطعا با همکاری مطلوب شورای شهر می تواند این سند را تدوین کند .


اعتقاد دارم در شورای شهر ساوه باید دو کرسی به طور ممتاز ایجاد شود :


1-کرسی سرمایه گذاری : یعنی ما با توجه به محدودیت اعتبارات شهرداری یک جایگاه و یک کرسی ممتازی را در شورای شهر ایجاد کنیم که یک سرمایه گذار با نهایت احترام بیاید و بر آن جلوس کند تا مجموعه شورای شهر و شهرداری بتوانند او را برای سرمایه گذاری در ساوه اقناع کنند .


2-دومین کرسی باید کرسی تدوین سند ده ساله مدیریت شهری باشد و چه خوب است در قالب یک کمیسیون ویژه این نیاز مهم مدیریت شهری پیگیری شود .   

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group