چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه از آغاز تولید نهال پسته در مجاورت باغ پسته مستقر در این مجتمع خبر داد.

 

"عباس اصغری مقدم" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: شهرستان ساوه مستعد کشت پسته است و این مهم از نظر بسیاری از علاقمندان به باغداری و کشاورزی مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه دارای 420 هکتار اراضی کشاورزی است که 240 هکتار آن به باغ پسته اختصاص دارد، بیان کرد: علاوه بر تولید پسته در این مجتمع، تولید نهال این محصول در دستور کار مجتمع قرار گرفته است.

به گفته وی توسعه کشت پسته در سطح شهرستان ساوه به دلیل برخورداری از اقلیم، خاک و آب و هوای متناسب برای کشت این محصول، دست اندرکاران این مجتمع را علاقمند به اجرای طرح پرورش نهال پسته کرده است تا بتواند نیاز شهرستان و استان مرکزی را به نهال این محصول برآورده کند.

وی ادامه داد: با اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان و با نظارت سازمان تحقیقات کشاورزی پرورش و تولید نهال پسته در سال جاری با 200 هزار اصله نهال به صورت گلدانی و ریشه‌ای آغاز شده است.

به گفته وی در سال گذشته به صورت آزمایشی حدود 50 هزار اصله نهال پسته در این مجتمع تولید شد و به دلیل موفقیت در این کار و استقبال باغداران برای تهیه نهال پرورش یافته در این مجتمع، این میزان در سال جاری با افزایش چهار برابری روبرو شد.

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت کوثر ادامه داد: با هماهنگی مرکز تحقیقات کشاورزی و انجام کارهای مطالعاتی علاوه بر تولید نهال کار پیوند به منظور انتخاب ارقام پسته تولیدی در خزانه نهال مجتمع نیز انجام می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: نهال تولیدی در این مجتمع پس از پیوند و مشخص شدن رقم کشت با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان و باغداران استان مرکزی و استان‌های همجوار قرار می‌گیرد.

به گفته وی مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه با تجربه کافی و نیز برخورداری از نیروی انسانی کارشناس در تولید پسته آماده ارائه خدمات مشاوره ای به تولیدکنندگان این محصول است.

مجتمع کشت و صنعت کوثر یکی از واحدهای بنیاد تعاون، حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور است که در حدود 40 کیلومتری جاده ساوه - همدان در دشت لویین ساوه واقع شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group