جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

مدیر پایگاه انتقال خون ساوه گفت: خون دادن به نوعی اهدای عضو محسوب می‌شود، لذا به منظور نجات جان بیماران توصیه می‌شود به جای حجامت کردن، خون اهدا شود.

لاله فرخ‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی با بیان اینکه با وجود پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی شاهد آن هستیم هنوز عده‌ای فرق بین خون دادن و حجامت را نمی‌دانند گفت: لازم است در این خصوص فرهنگ‌سازی شود تا مردم از تفاوت بین این دو آگاه شوند.

 

وی بیان کرد: اهدای خون به نوعی اهدای زندگی به دیگران بوده و برای سلامت انسان مفید و به منظور حفظ سلامت بیمار اقدامی خیرخواهانه و نوعی حس انسان‌دوستانه است.

 

وی با طرح این سؤال که وقتی انسان می‌تواند با اهدای خون نجات‌بخش هم نوع خود باشد چرا نباید اهدا کننده زندگی به دیگران شود، بیان کرد: در خصوص افرادی که اقدام به حجامت می‌کنند تا یک سال نمی‌توان خون‌گیری انجام داد.

 

به گفته وی اطمینان نداشتن از شرایط بهداشتی محل انجام حجامت و احتمال وارد شدن باکتری به خون دلیل عدم خون‌گیری از مراجعه‌کنندگانی است که در طول یک سال قبل از اهدای خون، حجامت کرده‌اند.

 

وی افزود: از آنجاکه احتمال می‌رود انجام حجامت با استفاده از وسایل آلوده صورت پذیرد که خود تهدیدکننده سلامت افراد است و از آنجاکه عوارض برخی بیماری‌ها که نتیجه استفاده از وسایل آلوده به ویروس‌های همچون ایدز و هپاتیت هستند تا یکسال پدیدار نمی‌شود، لذا براساس استاندارد سازمان انتقال خون، خون‌گیری از این افراد انجام نمی گیرد.

 

وی ادامه داد: خالکوبی و نیز تاتو کردن که در بین بانوان شایع است نیز ممکن است با استفاده از سوزن آلوده ایجاد آلودگی کند و این آلودگی معمولا تا یک سال خود را نشان نمی‌دهد.

 

مدیرپایگاه انتقال خون ساوه با بیان اینکه بدنی که سالم است نیاز به خون دادن ندارد، افزود: خون دادن به نوعی اهدای عضو است، لذا به منظور نجات جان بیماران توصیه می‌شود به جای حجامت کردن، خون اهدا شود.

 

وی با بیان اینکه حجامت معجزه نمی‌کند، افزود: این که گفته می‌شود حجامت برای بدن مفید است یک توصیه غیر علمی است و اینگونه نیست که حجامت بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند اگر چه در طب سنتی گفته می‌شود حجامت مفید است اما باید گفت که این اقدام برای درمان همه بیماری‌ها مؤثر نیست.

 

فرخ‌مهر افزود: فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی در علم پزشکی انجام حجامت را صرفا در کاهش میزان غلظت خون بیمارانی که غلظت خون بالایی دارند موثر نشان داده است. حجامت روشی برای دفع سموم بدن است و البته کارکرد صحیح کبد و کلیه می‌تواند می‌تواند باعث دفع این سموم شود.

 

وی اضافه کرد: افرادی که به طور مستمر خون اهدا می‌کنند در مقایسه با افراد همسن و سال خود که اهداءکننده خون نیستند کمتر به بیماری‌های قلب و عروق و به ریسک ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی دچار می‌شوند.

 

فرخ مهر در پایان از افرادی که بر انجام حجامت اصرار دارند، خواست تا قبل از انجام حجامت ابتدا خون اهدا کنند تا بتوان جان بیماری را نجات داد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group