سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 | Tuesday 30 April 2024

یک فوق تخصص گوارش و کبد با تشریح شایع ترین مسمومیت‌های غذایی در تابستان نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در هوای گرم هشدار داد.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد درباره مسمومیت‌های غذایی به عنوان شایع ترین بیماری‌های تابستانی اظهار داشت: به دنبال مسمومیت های غذایی، میکروب‌ها و سم ناشی از آنها در هوای گرم تکثیر بیشتری می‌یابند و از طرفی در صورت عدم نگهداری مناسب مواد غذایی امکان ترشح سموم نیز وجود دارد.

فلوشیپ آندوسونوگرافی و تراپیوتیک آندوسکوپی از دانشگاه لایپزیک آلمان ادامه داد: مهم ترین علامت مسمومیت‌های غذایی، اسهال و استفراغ و گاهی هم همراه با هر دو این موارد باشد. اما به طور معمول بسته به نوع میکروب غذایی بین 6 تا 48 ساعت پس از مصرف غذای آلوده علائم خود نمایی می‌کنند.

آگاه با اشاره به اینکه به جز اسهال و استفراغ، دل درد و ضعف و بی حالی از دیگر علائم ابتلا به مسمومیت غذایی است به شفا گفت: در افراد مبتلا به مسمومیت غذایی به علت از دست دادن تعریق زیاد و آب بدن معضل دو چندان می‌شود.

وی توصیه کرد: دقت در مصرف نوع مواد غذایی و نگهداری آنها در داخل یخچال، تهیه آنها از مراکز بهداشتی مطمئن، شستشوی تمیز دست‌ها قبل از میل غذا و ضد عفونی کردن صحیح میوه و سبزیجات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

آگاه تاکید کرد: آب و املاحی که بیمار به دلیل اسهال از دست می‌دهد، باید جبران شود؛ حال آن که باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در چنین شرایطی خودداری کرد. زیرا نه تنها مفید واقع نمی‌شود بلکه گاهی هم به بروز مشکلات جدی تر دامن می‌زند.

این فلوشیپ آندوسونوگرافی و تراپیوتیک آندوسکوپی از دانشگاه لایپزیک آلمان هشدار داد: اسهال‌های عفونی، ویروسی و میکروبی در فصول گرم افزایش می‌یابد که مردم باید به این مسایل نیز توجه جدی کنند.

آگاه با بیان اینکه در صورتی که فرد دارای اسهال و استفراغ شدید، یا دفع اسهال همراه با خون و دل دردهای شدید باشد خیلی فوری باید به پزشک مراجعه نماید، خاطرنشان کرد: در صورت ابتلا افراد مسن به اسهال خیلی فوری باید تحت درمان قرار گیرند زیرا امکان دارد به دارو درمانی و انجام آزمایش نیز احتیاج داشته باشند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group