پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

پزشکان در مطالعات جدید دریافتند رژیم غذایی غنی از پروتئین به استثنای گوشت قرمز خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

متخصصان سلامت در آمریکا برای بررسی رابطه میان مصرف بالای مواد پروتئینی و کاهش خطر سکته مغزی که چهارمین عامل مرگ و میر در این کشور است دست به مطالعه زدند. آنها دریافتند اشخاصی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین دارند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی کم‌پروتئین دارند 20 درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

متخصصان همچنین دریافتند با افزودن 20 گرم پروتئین به رژیم غذایی روزانه خطر بروز سکته مغزی تا 26 درصد کاهش می‌یابد.

«شین فنگ‌لیو»، استاد دانشکده پزشکی «نانجینگ» چین می‌گوید: مشخص نیست که مصرف پروتئین چگونه بر احتمال بروز سکته مغزی در افراد تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: با این حال نتایج مطالعات نشان می‌دهد پروتئین به جز گوشت قرمز تاثیر مفیدی بر فشارخون دارد و رژیم غذایی سرشار از پروتئین به طور قابل توجهی از میزان «تری‌گلسیرید»،‌ مجموع کلسترول و کلسترول بد در بدن می‌کاهد.

به گزارش ایسنا به نقل از تِک تایمز،‌ لیو در پایان اضافه کرد: البته منابع مختلف پروتئینی تاثیرات متفاوتی بر احتمال بروز سکته مغزی دارند. به عنوان مثال مصرف ماهی خطر سکته را کاهش می‌دهد در حالی‌ که مطالعات پیشین ارتباط بین مصرف زیاد گوشت قرمز و افزایش خطر سکته مغزی را نشان داده‌اند.

لیو گفت: جایگزین کردن گوشت قرمز با سایر منابع پروتئینی نظیر ماهی سبب کاهش خطر بروز سکته مغزی می‌شود زیرا ماهی محتوی اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی نظیر پروتئین‌های حفاظت‌کننده در برابر سکته است. در همین حال به نظر می‌رسد پروتئین‌های گیاهی نسبت به انواع حیوانی آن، نقش محافظتی کمتری در برابر سکته دارند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group