جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

غذاهای حاضری اغلب به دلیل رواج افزایش وزن و چاقی کودکان مقصر شناخته می‌شوند اما، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغذیه نامغذیدر طول روز به شدت با مسائلمربوط به اضافه وزن مرتبط است. 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، به نقل از new scientist  ، محقق این پژوهش جنیفر پوتی یک متخصص علم تغذیه از یکی از دانشگاه‌های کارولینای شمالی گفت: در عین حال که کاهش مصرف غذاهای حاضری برای ارتقاء کیفی رژیم غذایی از اهمیت برخوردار است می‌بایست بر روی بقیه برنامه‌های رژیم غذایی نیز متمرکز باشیم.

پوتی در این مطالعه پی برد که کودکانی که اغلب غذاهای حاضری می‌خوردند در باقی روز به خوردن یک نوع رژیم غذایی ناسالم خاص می‌پرداختند.

محققان دو هزار و هفت تا دو هزار و 10 داده به دست آورده شده از مطالعات علم تغذیه و سلامت ملی را مورد استفاده قرار دادند. آنها تقریبا چهار هزار و 500 کودک دو تا 18 سال را مورد مطالعه قرار دادند. دو دفتر یادداشت در اختیار  کودکان و یا والدینشان قرار داده شد تارژیم‌های غذایی خود را در آنها به ثبت برسانند و آنچه که خورده و یا نوشیده‌اند را شرح دهند.

نیمی از کودکان از غذاهای حاضری استفاده می‌کردند و حدودا 40 درصد از این کودکان تا 30 درصد کل کالری خود و تقریبا 10 درصد از این کودکان بیشتر از 30 درصد از کالری‌شان را از طریق مصرف غذاهای حاضری تأمین می‌کردند.

شدیدترین ارتباط بین رژیم غذایی و وزن کودکان به خوراک آنها در طول روز مربوط بود و غذاهای حاضری به تنهایی بر اضافه وزن این افراد تأثیری نداشتند.

پوتی گفت: ارتباط بین رژیم غذایی کودکان در ادامه روز و اضافه وزن یا چاقی حتی بعد از محاسبه فعالیت‌های فیزیکی کودکان حفظ شده است.

وی افزود: غذاهای حاضری هنوز عامل خیلی مهمی در چاقی هستند و با کیفیت رژیم غذایی نامغذی و ناسالم و چاقی و اضافه وزن پیوند خورده‌اند. زمانیکه ما به بهبود رژیم غدایی کودکمان فکر می‌کنیم نیاز داریم درباره مکان‌هایی که کودکانمان مواد غذایی را تهیه می‌کنند و تشویق آنها در مورد انتخاب‌های بهتر در رژیم غذایی‌شان فکر کنیم.

پوتی گفت: ‌در این تحقیق 40 درصد از کودکانی که بیشتر از 30 درصد کالری‌شان را از غذاهای حاضری به دست می‌آورند و در باقی روز از یک رژیم غذایی ناسالم استفاده می‌کنند که بیشتر حاوی سودا و تنقلات نمکین و کمتر حاوی شیر و میوه است، اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group