شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: دست نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان زرندیه به علت انفجار مواد محترقه از مچ قطع شد.

بهرام صیدی بامداد چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۳۲ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه سوری در شهرستان های ساوه و زرندیه مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند که یک مورد از آنان قطع عضو یک نوجوان ۱۳ ساله است.

وی با بیان اینکه دست این نوجوان ۱۷ ساله از مچ قطع شده و در بیمارستان امام رضا(ع) زرندیه بستری است یادآور شد: ۱۱ مورد از آسیب دیدگی ها چشمی بوده و بقیه نیز از ناحیه سر و گردن و سایر اعضای بدن آنان است و برخی از مصدومان در بیمارستان‌های ۲ شهرستان در حال مداوا هستند.

وی افزود: سال گذشته نیز در این شهرستان ها ۴۰ نفر در جریان برگزاری آیین چهارشنبه سوری و حوادث مربوط به آن مصدوم شده بودند.

صیدی گفت: از صبح امروز تمام نیروهای اورژانس این دانشکده در پایگاه‌های سیار و ثابت برای خدمت رسانی ویژه حوادث چهارشنبه آخر سال در شهرستان های ساوه و زرندیه در آماده باش کامل هستند.

وی اضافه کرد: نیروهای این مرکز در کنار ۲۱ پایگاه امدادی ۱۱۵ در شهرستان های ساوه و زرندیه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ گروه سیار متورلانس نیز در مناطق پر ازدحام لز جمله جاده یولاق و بام ساوه مستقر هستند.

مرکز فوریت‌های پزشکی و پیش بیمارستانی ساوه با ۲۱ پایگاه امدادی مشغول فعالیت است که هشت پایگاه در شهرستان زرندیه و بقیه در ساوه قرار دارد، از این تعداد، ۱۵ پایگاه جاده‌ای و ۶ مورد دیگر شهری است.

آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد، این روز در سال جاری با ۲۲ اسفند مصادف است.

جشن چهارشنبه آخر سال معروف به چهارشنبه‌سوری یکی از سنت های باستانی ایرانیان در ایام عید نوروز از دیرباز مورد توجه بوده و ایرانیان مراسم شادی در این روز را برای پذیرایی از فصل شکوفه‌ها و رستاخیز طبیعت ارج نهاده‌اند.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند، تا پس از نیمه‌شب تا آخرین چهارشنبه سال در همه جای ایران و حتی کشورهای منطقه برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است.

واژه "چهارشنبه‌سوری" از ۲ واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.

گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" که به معنای خلاصی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهم‌ترین رسوم شب چهارشنبه‌سوری است.

آداب و رسوم رایج چهارشنبه‌سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی است دستخوش تغییرات منفی و گرفتار آسیب‌های مرگبار شده و نیازمند احیا و اصلاح است.

این آیین در ماهیت اصیل خود، مظهر شادی و نشاط است اما امروزه ناخواسته دستخوش بدعت‌ها و رفتارهای ناشایست شده و با وارد کردن مواد محترقه و آتش‌زا به آن، در آتش و دود می‌سوزد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group