دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: پسته کاران به هیچ وجه در روز بارانی نسبت به برداشت محصول اقدام نکنند.

محمود بارانی در گفت وگو با ایسنا، به پیش بینی های سازمان هواشناسی در خصوص بارش های زودهنگام اشاره کرد و افزود: به باغداران و پسته‌کاران استان مرکزی به ویژه شهرستان زرندیه که کانون تولید پسته استان به شمار می‌رود، توصیه می‌شود که حتما با سازمان هواشناسی در ارتباط باشند و چنانچه احتمال وقوع بارندگی در روز گزارش شد، حتما برداشت محصول را تعطیل و در روزهای بارانی به هیچ وجه پسته برداشت نکنند.

وی با اشاره به اینکه بارندگی به محصول برداشت شده آسیب وارد خواهد کرد، افزود: معمولا پس از برداشت پسته و عملیات پوست کنی و شستشو، عملیات خشک کنی در فضای باز انجام می‌شود که در صورت بارش باران، پسته در حال خشک‌شدن آسیب می‌بیند و درگیر قارچ آفلاتوکسین خواهد شد. برای خشک کردن پسته‌های برداشت شده نیز پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از گرمای خورشید از دستگاه خشک کن استفاده شود.

بارانی در ادامه خواستار اعلام دقیق بارش‌ها حتی وقوع رگبار شد و افزود: در صورت وقوع رگبار نیز باید همان توصیه‌های هنگام بارش باران را انجام داد و برداشت پسته را برای جلوگیری از بروز خسارت و آسیب تعطیل کرد.

وی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌ها از نیمه دوم مهرماه به بعد، گفت: توصیه می شود باغداران کار برداشت پسته را تا نیمه مهرماه به اتمام برسانند و چنانچه فرآیند برداشت طولانی شد در روزهایی که هوا آفتابی است کار برداشت را انجام داده و حتما از برداشت در روز بارانی اجتناب شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه تصریح کرد: بارش باران بر روی پسته‌هایی که در میدان خشک کن و فضای باز در حال خشک شدن هستند، تغییر رنگ محصول، درگیری با قارچ آفلاتوکسین و در نتیجه افت کیفیت پسته را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری پسته در مجاورت باغات گفت: پسته برداشت شده بلافاصله به ترمینال فرآوری منتقل می‌شود که شامل بخش‌های پوست‌کن، پوک‌گیر، شست‌وشو، نمگ‌یر، گوگیر، نوار تست و خشک‌کن درجه‌بندی و بسته‌بندی است و در این پروسه پوست تازه و رویی پسته جدا می‌شود و پس از جداکردن پسته‌های پوک، پسته‌های مرغوب، شست و شو و سپس خشک می‌شوند که اگر در مرحله خشک شدن، بر اثر باران خیس شوند، آسیب خواهند دید.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group