دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

فرماندار زرندیه گفت: جشنواره پسته این شهرستان پس از اتمام فصل برداشت در آبانماه سال جاری برگزار خواهد شد و تعیین روز برگزاری جشنواره در کمیته مربوطه تصمیم گیری می‌شود.

ابوالقاسم مهری شنبه اول مهرماه ۱۴۰۲ در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره پسته زرندیه اظهار کرد: شهرستان زرندیه قطب کشاورزی کشور بوده و به کانون تولید این محصول در کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره پسته زرندیه با هدف معرفی پسته و نیز معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان انجام می‌شود، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره با مشارکت بخش دولتی و خصوصی زمینه‌ساز معرفی شهرستان زرندیه در ابعاد گوناگون است.

فرماندار زرندیه بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای بررسی علمی مشکلات تولید پسته را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره برشمرد و افزود: برگزاری نمایشگاهی با موضوعات مختلف همچون شناساندن ظرفیت‌های زرندیه در حوزه‌های گوناگون صنایع دستی، صنایع غذایی، شیرینی جات پسته‌ای، در حاشیه این جشنواره موجب غنی شدن محتوای آن خواهد شد.

وی بیان کرد: از آنجاکه پسته بیشتر جنبه صادراتی دارد، به عنوان صادرات غیر نفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقش زیادی در ارزآوری  دارد، بنابراین دعوت از تجار و بازرگانان خارجی برای توسعه صادرات این محصول از اهمیت خاصی برخوردار است.

مهری در ادامه گفت: ظرف مدت دو هفته کمیته‌های مربوطه در حوزه علمی، فرهنگی، پشتیبانی و ... جلسات را تشکیل داده و سازوکار مربوط به برگزاری جشنواره را اتخاذ کرده و در جلسه ستادی مطرح کنند تا روز برگزاری جشنواره تعیین شود.

به گزارش ایسنا، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت محصول پسته رفته و استان مرکزی از این نظر رتبه ششم را به خود اختصاص داده است گرچه از نظر کیفیت رتبه اول کشور را داراست.

علی اصغر زارعی با اشاره به اینکه بیشترین باغات پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه قرار دارد، گفت: افزون بر ۱۰ هزار هکتار از اراضی زرندیه به کشت پسته اختصاص یافته است. متوسط کشوری برداشت پسته ۱.۳ تن در هکتار است اما این میزان در زرندیه به ۱.۵ تن در هکتار رسیده است.

وی بیان کرد: استان مرکزی جزو استان‌های پسته خیز کشور است در حالیکه بیشتر مردم از این موضوع اطلاعی ندارند و برگزاری جشنواره پسته گامی در جهت معرفی استان به ویژه شهرستان زرندیه در کشت محصول پسته است.

زارعی افزود: شرایط آب و هوایی و اقلیمی و کیفیت بالای آب شهرستان زرندیه موجب تولید محصول کیفی پسته در زرندیه شده و توانسته رتبه اول کشور از نظر کیفیت را به خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه نیز با اشاره به ایجاد وقفه در برگزاری جشنواره پسته طی سال های گذشته گفت: پسته یک محصول استراتژیک و ارزآور است. ظرفیت تولید پسته در نقاط مختلف شهرستان زرندیه وجود دارد و برگزاری جشنواره پسته فرصتی برای معرفی شهرستان به عنوان کانون تولید پسته کشور است.

رحیم محمودی با اشاره به برداشت پسته در مهرماه اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار شده است که جشنواره پسته در آبان ماه برگزار شود.

وی بیان کرد: جشنواره پسته علاوه بر شناساندن ظرفیت‌های زرندیه در تولید پسته فرصتی برای بررسی مشکلات و موانع پیش روی تولید این محصول و جذب بازارهای جدید است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی نیز گفت: پسته یک محصول استراتژیک است و پسته کاری در شهرستان زرندیه علاوه بر ارزش اقتصادی و ارزآوری توانسته است برای افزون بر پنج هزار نفر فرصت شغلی فراهم کند.

محمود بارانی افزود: در حالیکه که صنایع با نیاز آبی بالا نظیر صنعت فولاد در این شهرستان فعالیت می‌کنند اما باغات پسته زرندیه با مصرف بهینه آب با نیاز آبی پائین که آن هم اکثرا به صورت شیوه‌های نوین آبیاری است علاوه بر کارآفرینی توانسته یک فضای سبز افزون بر پنج هکتاری در منطقه سلطان احمدلو و در مجاورت پایتخت ایجاد کند که نقش موثری در تلطیف هوا و جلوگیری از آلودگی هوا دارد.

وی افزود: در حال حاضر پسته کاری، بیکاری در زرندیه را به حداقل رسانده و توسعه در این زمینه می‌تواند بیکاری در شهرهای اطراف را نیز کاهش دهد که اطلاع رسانی در این خصوص منوط به برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره پسته است.

در این جلسه کمیته‌های جشنواره پسته زرندیه تشکیل شد و در ادامه شرکت‌کنندگان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group