دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از آغاز برداشت پسته از باغات شهرستان زرندیه خبر داد و گفت: قطعی روزانه برق و احتمال بارش زودهنگام، روند برداشت این محصول را مختل کرده است.

محمود بارانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قطعی برق در منطقه سلطان احمدلو، قطب تولید پسته استان مرکزی و شهرستان زرندیه اظهار کرد: از صبح روز گذشته که کار برداشت محصول پسته در این شهرستان آغاز شده شاهد قطعی برق هستیم و حدود ۵۰ نفر نیروی انسانی بکار گرفته برای برداشت پسته منتظر هستند تا با وصل شدن برق کار برداشت و فرآوری از طریق ترمینال پسته انجام شود.

وی با اشاره به اینکه پسته کاری در این شهرستان توانسته برای افزون بر پنج هزار نفر در هنگام برداشت و فرآوری، فرصت شغلی ایجاد کند، اظهار کرد: برای تامین نیازهای نیروی کار شاغل در این منطقه نیازمند تامین زیرساخت‌های مناسب هستیم. قطعی برق موجب تعطیلی نانوایی منطقه سلطان احمدلو زرندیه شده و تامین بدیهی ترین نیاز نیروی کار که همانا "نان" تولیدی در نانوایی هاست  را به دلیل قطعی برق با محدودیت مواجه کرده است.

بارانی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های زودهنگام در کشور گفت: کار برداشت پسته زرندیه معمولا از ۲۰ شهریورماه آغاز می شود و تا پایان مهرماه ادامه خواهد یافت اما پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های زودهنگام پائیزه این نگرانی در بین پسته کاران بوجود آورده است که بارندگی حین برداشت پسته به محصول خسارت وارد کند یا فرآیند برداشت و فرآوری در ترمینال پسته را مختل کند. باید روند برداشت تسریع یابد تا بارش باران موجب بروز خسارت سنگین به پسته کاران نشود و چنانچه قطعی برق هم ادامه داشته باشد مشکل دوچندان خواهد شد.

وی از استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان زرندیه خواست تا از اداره برق بخواهند که قطعی برق در ایام برداشت پسته را متوقف کنند و اجازه دهند باغداران با دغدغه کمتری نسبت به برداشت پسته اقدام کنند تا خسارتی متوجه باغات پسته نشود.

وی افزود: قطعی برق در آبیاری باغات پسته که مجهز به سیستم آبیاری نوین هستند مشکلاتی را بوجود آورده است، از طرفی اگر قطعی برق تداوم داشته باشد در هنگام برداشت پسته نیز منجر به از بین رفتن محصول تولیدی خواهد شد.

او تصریح کرد: قطعی برق در فصل تابستان منجر به اختلال در آبیاری نوین و برخی آسیب های دیگر شد که نتیجه آن افزایش میزان محصول درگیر با پدیده آفتاب سوختگی است گرچه الان نمی توان در خصوص میزان خسارت آفتاب سوختگی اظهار نظر کرد اما این مسئله باعث می شود که میزان پوکی مغز پسته افزایش یابد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه با اشاره به میزان پسته تولیدی در سال جاری گفت: پیش بینی می شود امسال میزان محصول برداشتی نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

وی در خصوص سال "آور" یا "نیاور" محصول پسته گفت: سال آوری، دورانی در حوزه پسته کاری است که میزان باردهی درختان پسته زیاد می شود، به عبارتی، درختان پسته، یک سال پربار و یک سال کم بار هستند و امسال سال آور پسته است و میزان برداشت افزایش پیدا خواهد کرد.

بارانی با اشاره به اینکه میانگین برداشت پسته در زرندیه حدود دو تن در هر هکتار است، اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ درصد پسته تولیدی استان مرکزی در این شهرستان تولید می شود و ارگانیک بودن، از مهمترین ویژگی های بارز پسته تولیدی زرندیه است.

وی با اشاره به فعالیت ترمینال فرآوری پسته در مجاورت باغات گفت: پسته برداشت شده بلافاصله به ترمینال فرآوری منتقل می شود که شامل بخش های پوست کن، پوک گیر، شست و شو، نمگیر، گوگیر، نوار تست و خشک کن درجه بندی و بسته بندی است و در این پروسه پوست تازه و رویی پسته جدا می شود و پس از جداکردن پسته‌های پوک، پسته های مرغوب، شست و شو و سپس خشک می شوند.

بارانی با اشاره به اینکه تمامی عملیات فرآوری پسته با دستگاه و به صورت مکانیزه صورت می گیرد، اظهار کرد: این دستگاه‌ها برقی هستند و خاموشی های مکرر چند ساعته در چند نوبت موجب توقف فعالیت دستگاه های فرآوری شده و در نتیجه سبب ماندگاری بیشتر پسته در پوست تازه خود می شود و در نهایت محصول کیفیت خود را از دست می دهد. از طرفی قطعی برق منجر به افزایش هزینه‌های پرداختی به نیروی انسانی و سایر زیرساخت های لازم برای برداشت و فرآوری پسته خواهد شد و به پسته کاران آسیب جدی وارد خواهد کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group