جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

استاندار مرکزی گفت: کشاورزی نابهره ورترین بخش اقتصاد کشور است.

فرزاد مخلص الائمه سه شنبه ۲۴ خردادماه در چهاردهمین همایش بین المللی گروه آدینه که در شرکت آرمان سبز آدینه واقع در شهرک صنعتی مامونیه شهرستان زرندیه برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی در راس امور است ولی به دلیل پاره ای سیاست ها در سالیان گذشته در این بخش، از فاصله مطلوب فاصله گرفته ایم.

وی نظام پرداخت یارانه ها را از جمله موضوعاتی بیان کرد که بخش کشاورزی را با مشکل مواجه کرد و افزود: حمایت از بخش تولید در صنعت و کشاورزی با یارانه در بسیاری از کشورها در جریان است. اعطای یارانه به بخش تولید و مصرف کننده و پرداخت یارانه ای زنجیره تولید تا مصرف، یک سیاست اقتصادی است که البته در بخش تولید یارانه کافی پرداخته نشده و نتیجه آن واردات بی رویه کالاست.

استاندار مرکزی افزود: پرداخت یارانه به واردکنندگان که در ایران انجام شده سبب ساز ایجاد شبکه دلالی و واسطه ها و تقویت وارد کنندگان شده که آسیب زاست و هدررفت این یارانه ها به اقتصاد کشور لطمه وارد کرد. در سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار ارز در این حوزه هزینه شد ولی در دولت سیزدهم هدفمندی یارانه ها و جلوگیری از رویه اشتباه پرداخت یارانه به واردکنندگان در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار مرکزی افزود: در حوزه جهادکشاورزی اسناد مهمی وجود دارد که سند ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی یکی از این اسناد است و یک فصل از سند ۳۷ فصلی تحول دولت مردمی مختص حوزه کشاورزی و مابقی آنها نیز ناظر بر این حوزه است که باید در قالب اقدامات میان مدت و کوتاه مدت تحقق یابد.

وی افزود: فرهنگ استفاده از کود و سموم نیز باید اصلاح شده و مورد بازنگری قرار گیرد و با ارتقای سطح دانش و بهره وری در حوزه کشاورزی از این معضل خارج شویم.

مخلص الائمه امنیت غذایی را از اهداف عالی دولت دانست و افزود باید امنیت غذایی همراه با شاخص های سلامت به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همراهی بانک ها در اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها مورد تاکید است و عقب افتادگی های تولید باید با حمایت نظام بانکی جبران شود ولی در حال حاضر بانک ها پا به پای تولید حرکت نمی کنند و با وجود اینکه دولت منابع تسهیلات را تامین کرده است، برخی بانکها عملکرد ضعیفی دارند و گلوی تولید را می‌فشارند. امروز شاهد تشکیل صف طولانی تولیدکنندگان و بویژه کشاورزان و دامداران در بانک ها برای دریافت تسهیلات هستیم.

بنیانگذار گروه آدینه نیز گفت: شرکت آرمان سبز آدینه مجهز به بهترین تکنیک ها و تجهیزات است و بالغ بر هزار میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.

محمدرضا شریفی با اشاره به نقاط مثبت و ضعف تحریم ها در حوزه کشاورزی گفت: افزایش چندبرابری قیمت ها موجب شد تا تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه شدند و منجر به وقوع بحران در این حوزه شد.

وی با تاکید بر حمایت از بخش کشاورزی برای رقابت پذیری تولیدکنندگان اظهار کرد: باید سازوکاری اتخاذ شود تا حجم بالای نقدینگی به روش درون گردشی از طریق سیستم بانک کشاورزی در داخل کشور به گردش در آید.

وی افزود: کشاورزی در ایران باید از شیوه معیشتی به شیوه اقتصادی درآید و باید این بخش مورد جراحی اقتصادی قرار گیرد. باید برای هر بخش از حوزه کشاورزی کود و سموم مربوط به آن استفاده شود و دانش آن بین کشاورزان تعمیم داده شود تا محصولات، رتبه بندی شده و در بازار عرضه شود.

شریفی با تاکید بر تسهیل در اعطای تسهیلات کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نیازمند مراقبت و حمایت است تا منجر به افزایش راندمان شده و توسعه کشاورزی را رقم بزند.

وی افزود: تثبیت سیاست ها و قوانین، پرهیز از بازرسی های بی مورد که اعتماد تولیدکنندگان را نشانه می گیرد در حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی ضروری است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group