چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: بخشی از عملیات زیربنایی پایانه صادراتی پسته تکمیل شده است که در صورت تامین اعتبار فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد و این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

«رحیم محمودی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود:  پایانه صادراتی پسته زرندیه از امکانات زیرساختی و ضروری در این شهرستان پسته‌خیز است که بخشی از عملیات اجرایی آن انجام شده و تامین اعتبار لازم برای بهره‌برداری از فاز اول این طرح باید در اولویت باشد تا واحدهای فعال در حوزه فرآوری پسته بتوانند چرخه افزایش کیفیت محصول، بالا بردن ارزش افزوده و صادرات را به بهترین شکل دنبال کنند.

وی بیان کرد: پایانه صادراتی پسته در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در مجاورت اتوبان تهران - ساوه در دست انجام است که در صورت تامین منابع مالی لازم، فاز نخست این طرح اقتصادی مهم با بخش‌های انبار، آزمایشگاه، امور بسته‌بندی و حوزه خدمات گمرکی راه‌اندازی می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه ادامه داد: مهمترین ارقام پسته تولیدی در زرندیه کله‌قوچی، فندقی، احمد آقایی و اکبری است که با توجه به میزان تولید و سطح زیر کشت رتبه نخست تولید پسته در استان به شهرستان زرندیه اختصاص دارد.

محمودی بیان کرد:۳۸ واحد ضبط و فرآوری پسته در این شهرستان به عنوان قطب تولید پسته استان مرکزی فعالیت دارند که عملیات  پوست‌کنی، انبار و سورتینگ (جداسازی) را انجام می‌دهند. 

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از پسته تولیدی در زرندیه به کشورهای آسیای میانه، چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و شرق آسیا صادر می‌شود.

وی در خصوص موانع صادراتی بر سر راه تولید کنندگان پسته در رزندیه، گفت: اعمال تحریم‌ها مشکلاتی را در حوزه صادرات از جمله اختلال در گشایش اعتبار از سوی بانک‌ها، حوزه حمل و نقل، بیمه و چالش در جابه‌جایی پول به‌وجود آورد که باید در راستای کاهش و رفع این موانع اقدام شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه ادامه داد: سطح زیر کشت باغات پسته زرندیه بیش از هشت هزار و ۸۰۰ هکتار است که هشت هزار هکتار از این باغات بارور بوده و بقیه در سال‌های آتی به ثمر می‌نشینند.

محمودی تصریح کرد: سرمازدگی، خشکسالی و گرمازدگی در سال زراعی جاری کاهش حدود ۲۰ درصدی تولید کمی و کیفی پسته را در باغات زرندیه موجب شده و برآورد شده که ۱۰ هزار تن پسته به‌صورت خشکبار و تازه‌خوری راهی بازارهای هدف شود.

شهرستان زرندیه با داشتن افزون بر ۱۲ هزار هکتار باغ پسته که بخش اعظم آن ارگانیک است از قطب های تولیدی این محصول در کشور شناخته می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group