يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

بخشدار زاویه گفت: زاویه از توابع شهرستان زرندیه در هفته دولت امسال بر اساس آخرین مصوبه وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری به بخشداری ارتقا یافته و با گذشت ۲ ماه از ابلاغ آن هنوز مشکلات زیربنایی و جدی در پیشبرد امور اجرایی وجود دارد.

«رضا توکلی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بخشداری کودکی نوپا است که نیازمند حمایت هدفمند و سریع برای استقرار و آمادگی در پیگیری امور مردم دارد و نیاز است که چالش‌ها و کاستی‌های موجود هرچه سریعتر رفع شده و این بخشداری بتواند تمام قد در ارایه خدمات وارد شود.
 وی توضیح داد: شهرستان زرندیه تا پیش از تشکیل بخشداری زاویه از ۲ بخش خرقان و مرکزی و شهرهای زاویه، پرندک، خشکرود و رازقان تشکیل می‌شد اما، اکنون شمار بخشداری‌های آن به سه مورد رسیده و با گذشت ۲ ماه هنوز شاخص‌های عملی تبدیل زاویه به بخشداری واقعی مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که باید با حمایت هدفمند در این مسیر اعمال شود.

بخشدار زاویه عنوان کرد: رفع و رجوع و رسیدگی به امور، مطالبات و خواسته‌های جمعیتی افزون بر ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از روستائیان (بدون لحاظ کردن جمعیت شهر زاویه) و بی‌نیاز شدن ساکنان از مراجعه به مرکز شهرستان برای بیشتر امور اداری خود از اهداف تشکیل بخشداری جدید زاویه بوده است اما، واقعیت آن است که این بخشداری اکنون تنها به ساختمانی بدون زیرساخت‌های لازم و قوی خلاصه شده و هنوز مختصات جغرافیایی دقیق حوزه استحفاظی و میزان بودجه آن مشخص نیست.

توکلی  بیان کرد:  اصلی‌ترین مشکل این بخشداری کافی نبودن نیروی انسانی و نامناسب بودن مکان استقرار آن است چرا که فضای کنونی که در اختیار آن قرار گرفته در اصل یک سوله متعلق به مدیریت بحران است.

وی توضیح داد: این سوله فقط سه اتاق دارد و زیرساخت‌های مناسب و لازم برای خطوط تلفن و انشعابات آب و گاز را ندارد و باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود و ساختمان استاندارد اداری برای آن  اختصاص یابد و تجهیز مطلوب در این راستا صورت بگیرد.

بخشدار زاویه اظهار داشت: طبق چارت سازمانی علام شده حداقل چهار نفر نیروی انسانی برای امور مالی، فنی، دبیرخانه و دفتری و خدمات اداری بخشداری زاویه نیاز است اما، این بخشداری اکنون از این ظرفیت محروم است و با پیگیری انجام شده قرار است که با کمک دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و کسب مجوز از وزارت کشور مشکل نیروی انسانی حل شود.

توکلی افزود: تا زمانی که این ۲ مشکل پابرجا باشد، امکان استقرار و فعالیت‌های بخشداری وجود ندارد.

وی گفت: شهر زاویه از نظر منابع زیرساختی که بتواند در این خصوص یاریگر بخشداری باشد در موقعیت مطلوب نیست و اکنون هفته‌ای چند بار برای رفع مشکلات با استانداری ارتباط گرفته می‌شود.

بخشدار زاویه اظهار کرد: در مجموع ۱۶ روستای دارای دهیاری و ۲ روستای دارای شورای اسلامی زیرمجموعه این بخش هستند که بدون احتساب جمعیت شهر زاویه افزون بر ۹ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت را پوشش می‌دهد.

به گفته توکلی، ضعف ساختاری در حوزه جاده از مشکلات جدی این بخش است و توسعه راه‌های آسفالت در روستاهای این بخش مستلزم تامین اعتبار است که امید می‌رود با حمایت مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری هرچه زودتر بتوان در این خصوص گامی برداشت.

وی گفت: بخشی از روستاهای زاویه نیز چالش‌هایی در مدیریت آب دارند که عمده آن در مناطق قشلاقی است و نیاز است انشعاب لازم برای بهبود امور و حل مشکلات ایجاد شود.

بخشدار زاویه همچنین پوشش ضعیف اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت در برخی مناطق روستایی زرندیه را از دیگر معضلات عنوان کرد و گفت: این مهم در روند آموزش مجازی و استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان به خصوص روستاهای واقع در مسیر اخترآباد مشکلاتی ایجاد کرده و باید گره‌گشایی از این معضلات با اولویت از سوی شرکت مخابرات و سایر ارگان‌های متولی در دستور کار قرار گیرد.

توکلی گفت: با وجود اینکه همه دهیاری‌های بخش دارای ردیف اعتباری هستند، بخشداری جدیدالتاسیس زاویه رقم مشخصی در این راستا ندارد که صرف امور عمرانی و زیرساختی شود.

وی گفت: با اینکه بخش زاویه از نظر وسعت کمتر از ۲ بخش دیگر شهرستان زرندیه است اما، شمارجمعیت زیر پوشش آن بالاتر است و هنوز به طور دقیق مختصات جغرافیایی حوزه استحفاظی مشخص نشده و باید از طریق فرمانداری این مسئله با فوریت روشن شود.

به گفته او، به تدریج و با تامین ساختمان اداری، نیروی انسانی، انشعابات و تجهیزات مورد نیاز فعالیت این بخشداری در راستای ارایه خدمات به مردم کلید می‌خورد و درحال حاضر پیگیری امور با استفاده از ظرفیت‌های بخشداری مرکزی در دست انجام است.

به نظر می رسد با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی دولت و وزارت کشور از تقسیمات جدید جغرافیایی ارتقای سطح خدمات رسانی و تسهیل در رفع و رجوع مشکلات و خواسته‌های ارباب رجوع و جمعیت پیرامونی است، سرعت در تامین بستر و زیرساخت های مورد نیاز برای بخشداری جدید زاویه می‌تواند سبب سهولت در ارایه خدمات و بی‌نیاز شدن اغلب مردم برای مراجعه به مرکز شهرستان و در نهایت رضایتمندی مردم باشد.

زرندیه با چهار هزار و ۱۵۰ کیلومترمربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان استان مرکزی از نظر مساحت و پنجمین شهرستان از نظر جمعیت است.

زرندیه در سال ۱۳۸۱ با موافقت هیات وزیران به‌عنوان شهرستان مستقل از ساوه آغاز به کار کرد که مرکزیت آن را شهر مامونیه شامل می‌شود و به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی در حلقه ارتباطی استان مرکزی با استان های تهران، البرز و قزوین است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group