چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

بخشدار خرقان گفت: در سالهای اخیر با حمایت های دولت و توسعه زیرساخت ها و رونق تولید و اشتغال روند مهاجرت معکوس به روستاهای این بخش شتاب گرفت که افزایش ۴۰۰ درصدی ساخت و ساز واحدهای مسکونی در سالهای اخیر تاییدی بر این مساله است.

«موسی لطفی فر» روز دوشنبه به ایرنا، گفت: خدمات ارائه شده در روستاهای بخش خرقان پس از پیروزی انقلاب قابل مقایسه با گذشته نیست و امروز بسیاری از روستاها از امکاناتی چون جاده، گازکشی، پوشش اینترنت و آب آشامیدنی بهره مند هستند.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا پایان امسال تمام روستاهای بخش خرقان به شبکه سراسری اینترنت متصل شوند.

به گفته او، اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال نیز به صورت سالانه با هدف اجرای طرح های هادی در روستاهای این منطقه تخصیص یافته که می تواند گامی مهم در راستای توسعه و بازگشت هرچه بیشتر روستائیان ساکن شهرها به زادگاه خود باشد.
بخشدار خرقان با اشاره به وضعیت گازرسانی به روستاهای این بخش افزود: غیر از روستای «بریه» کل منطقه از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و گازرسانی نشده به روستای مذکور نیز به سبب جمعیت پایین ثبت شده در سرشماری سال ۹۵ است.
وی بیان کرد: روستای بریه ۲۵ خانوار و ۸۲ نفر جمعیت دارد با این حال گازرسانی از نزدیکترین مسیر خط انتقال در حال پیگیری و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.
بخشدار خرقان گفت: بر اساس سرانه شرکت گاز نصب هر عملک گاز ۱۲۰ میلیون ریال هزینه دارد که برای ۲۵ خانوار صرفه اقتصادی ندارد اما محرومیت از نعمت گاز در هیچ نقطه‌ای توجیه‌پذیر نیست.
لطفی‌فر ادامه داد: در حال حاضر نفت سفید با کالابرگ در روستای بریه توزیع می‌شود که سهمیه هر خانوار در فصل زمستان حدود ۶۰۰ لیتر است.

به گفته وی، ۴۰ روستا در بخش خرقان وجود دارد که از این تعداد،  ۳۴ روستا دارای سکنه و ۶ روستا نیز ماهیت عشایری و خالی از سکنه دارند.
بخشدار خرقان تصریح کرد: براساس سرشماری انجام شده جمعیت ثابت بخش خرقان ۱۰ هزار و ۵۵ نفر است اما جمعیت شناور در بهار و تابستان حدود ۲۵ هزار نفر برآورد می‌شود ضمن اینکه براساس خدمات ارائه شده از طریق دهیاری‌ها، حجم زباله تولیدی و برخی شاخص‌های دیگر، جمعیت این بخش در ماههای نخست سال ۲۵ هزار نفر  است.
لطفی‌فر ادامه داد: ۲ راهدارخانه در بخش خرقان خدمات ارائه می‌کنند که از امکانات و ماشین آلات کافی برخوردار نیستند اما تامین تجهیزات برف‌روبی، خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: بخش خرقان با بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر وسعت دارای ۳۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی است که پراکندگی روستاها و وضعیت اقلیمی کوهستانی در فصل زمستان مشکلاتی ایجاد می‌کند.
بخشدار خرقان عنوان کرد: طرح شهید سلیمانی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا در بخش خرقان با همکاری مردم، دهیاری‌ها، مراکز درمانی و بسیج در حال اجرا است و تاکنون در چند مرحله بسته‌های حمایتی توزیع و خدمات درمانی به روستاییان ارائه شده است.
لطفی فر افزود: از ابتدای اجرای این طرح یک هزار بسته معیشتی توزیع شده است ضمن اینکه توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی معابر نیز با کمک بسیجیان در حال انجام است.

بخش خرقان از توابع شهرستان زرندیه در استان مرکزی است که از کانون های کشاورزی و دامداری محسوب می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group