جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

واحدهای مسکونی بازسازی شده سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ در شهر رازقان، مرکز بخش خرقان زرندیه با حضور معاونان بنیاد مسکن کشور افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، امروز سه شنبه 20 آبان، همچنین فاز اول اجرای طرح هادی روستای بلوبند بخش خرقان زرندیه با حضور محمدرضا شاملو معاون پارلمانی و عمران روستایی و عزیزالله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به بهره برداری رسید.

محمدرضا رضافرح مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی در خصوص این دو طرح گفت: استان مرکزی دارای 99 هزار و 830 واحد مسکونی روستایی است که حدود 40 هزار واحد از این تعداد از سال 1374 تاکنون بازسازی شده اند.

وی با بیان اینکه بر این اساس 40 درصد واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده اند، اظهار کرد: شهرستان زرندیه 6843 واحد مسکونی روستایی دارد که 1453 واحد از این تعداد بازسازی و مقاوم سازی شده اند که معادل 21 درصد کل این واحدهاست.

وی در خصوص عملکرد بنیاد مسکن استان در حوزه بازسازی واحدهای مسکونی پس از بارندگی های فروردین 98 و مقاوم سازی های انجام شده در سال 98 اظهار کرد: این اقدامات در 664 روستا و 28 شهر استان انجام شده و سهمیه ابلاغی استان در این خصوص 550 واحد شهری و 4350 واحد روستایی بوده است که از این تعداد 4374 واحد به بهره برداری رسیده است.

وی از اجرای این اقدامات در 38 روستا و پنج شهر زرندیه خبر داد و با بیان اینکه سهمیه زرندیه در این بخش 57 واحد شهری و 317 واحد روستایی بوده است، تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده را 71 واحد عنوان کرد و گفت: سهمیه رازقان از این تعداد 34 واحد و تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در این بخش 4 واحد است.

وی همچنین تعداد سهمیه مقاوم سازی واحدهای مسکونی در استان را 4150 واحد و تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در این حوزه را 2014 واحد عنوان کرد و گفت: سهم زرندیه در این بخش 250 واحد بوده که 100 واحد از این تعداد مقاوم سازی شده اند.

وی احدث دو واحد مسکونی جهت خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول از 76 واحد استان مرکزی و پرداخت 30 میلیون تومان کمک بلاعوض به چهار واحد مسکونی نیمه تمام جهت تکمیل واحد احداثی را از دیگر اقدامات انجام شده طی سال های 97 و 98 در شهرستان زرندیه عنوان کرد و گفت: در حوزه تسهیلات بلاعوض در استان مرکزی 377 متقاضی با مبلغ پرداختی یک میلیارد و 982 میلیون تومان وجود دارد.

وی اعتبارات تخصیصی به شهرستان زرندیه در سال 99 را در حوزه سهمیه تخصیصی تسهیلات طرح ویژه 50 میلیونی 200 فقره از 2971 فقره در استان، سهمیه تخصیصی مسکن محرومین را 150 فقره از دو هزار فقره استانی، سهمیه ابلاغی تسهیلات قرض الحسنه بانک مهر را 140 میلیون تومان از دو میلیارد تومانی استانی و سهمیه احداث مسکن ایتام تحت حمایت را دو واحد از 30 واحد مسکونی سهمیه استان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، رضا فرح همچنین در خصوص افتتاح فاز اول اجرای طرح هادی روستای بلوبند بخش خرقان زرندیه نیز گفت: این روستا دارای 138 خانوار با 426 نفر جمعیت است و طرح هادی آن در سال 1389 تهیه شده است.

وی مجموع اعتبار مصوب این طرح از سال 93 تا 97 را 5850 میلیون ریال و مجموع اعتبار تخصیصی را 1826 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در این روستا تاکنون 73 جلد سند صادر شده است.

 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: در حال حاضر بازسازی مناطق سیل زده کشور و استان مرکزی مراحل پایانی را می گذراند و تا پایان سال جاری بازسازی تمامی واحدهای باقیمانده به پایان خواهد رسید.

عزیزالله مهدیان امروز سه شنبه 20 آبانماه در نشستی با مسئولان استانی و شهرستانی استان مرکزی که در بخشداری خرقان تشکیل شد، با بیان اینکه بیش از 5 میلیون و 380 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور وجود دارد، اظهار کرد: از سال 84 طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سطح کشور آغاز شد و خوشبختانه تاکنون بالغ بر دو میلیون و 500 هزار واحد از این تعداد مقاوم سازی شده اند که بر این اساس در واقع 50 درصد این واحدها مقاوم‌سازی شده اند.

وی با بیان اینکه روند مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی ادامه خواهد داشت، افزود: تلاش می کنیم تا پایان سال 1405 حدود 75 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم شوند، البته بازسازی مناطق سانحه دیده هم در قالب همین آمار عنوان شده به این معنی که 500 هزار واحد مسکونی روستایی در این قالب بازسازی و مابقی مقاوم سازی شده و در مقابل حوادث مقاوم هستند.

مهدیان گفت: در سال گذشته حوادث بسیار گسترده ای در کشور بوقوع پیوست از جمله سیل فروردین ماه که در آن 22 استان از جمله استان مرکزی کشور خسارت دیدند و در حال حاضر بازسازی مناطق سیل زده کشور و استان مرکزی مراحل پایانی را می گذراند و تا پایان سال جاری بازسازی تمامی واحدهای باقیمانده به پایان خواهد رسید.

به گفته وی، در آن حادثه حدود 66 هزار واحد مسکونی تخریب شد و نزدیک 100 هزار واحد خسارت دید که همگی بازسازی شده اند.

مهدیان گفت: در جریان سیل سال گذشته، استان مرکزی بیشترین خسارت را در حوزه بافت روستایی شاهد بود که این بافت نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد.

وی با بیان اینکه حجم بالای بافت فرسوده در نقاط روستایی نشانگر ضرورت توجه بیشتر به مقاوم سازی است، افزود: بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی  با مشارکت مالکین منازل مسکونی نتیجه بهتری خواهد داشت. اولویت برای تکمیل واحدهای مسکونی برای افرادی است که ساکن و مقیم دائم هستند و با زمان بندی دقیق و نظارت مستمر اجرایی خواهد شد. امیدواریم کار در این منطقه قبل از آغاز فصل سرما به سرانجام برسد.

معاون پارلمانی و عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: در زمینه تهیه و اجرای طرح های هادی و ایمن سازی روستاها خصوصا در مناطقی که از حادثه سیل 98 آسیب دیدند مجموعا بیش از 1500 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

محمدرضا شاملو امروز سه شنبه 20 آبانماه در نشستی با مسئولان استانی و شهرستانی استان مرکزی که در بخشداری خرقان تشکیل شد، با بیان اینکه سال گذشته در بخش توسعه و عمران روستاها فعالیت های مختلفی انجام شد، افزود: حدودا برای 1500 روستا تهیه طرح یا بازنگری طرح های هادی انجام و حدود 2700 پروژه اجرای طرح های هادی، بهسازی محیط روستا، آسفالت معابر روستایی و طرح های ایمن سازی در روستاها انجام شد.

شاملو گفت: حدود 85 هزار سند برای املاک روستاها در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاهای بالای 20 خانوار کشور صادر شده و این اقدامات در مجموع رضایتمندی مردم را بدنبال داشته است.

وی در خصوص طرح منظومه های روستایی با بیان اینکه این طرح نگاه آمایشی دارد و برنامه های پهنه ای را در زمینه توسعه و عمران روستایی به صورت عام می بیند، گفت: بر این اساس اثرات نقاط جمعیتی روی یکدیگر و موضوعات اقتصادی، اجتماعی و عمرانی به صورت توام در این طرح دیده می شود.  

شاملو با بیان اینکه شهرستان دلیجان منظومه پایلوت استان مرکزی است و براساس تفاهم انجام شده با استانداری مرکزی، اقدامات مطالعاتی طرح انجام شده و امید است در اولین فرصت مقدمات اجرای آن فراهم شود.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح های هادی با شرح خدمات متفاوتی تهیه و تدوین می شوند و احتمال بروز اشکال در کاربری ها وجود دارد که این طرح ها بر این اسا نیازمند بازنگری هستند. در کل کشور ۱۲ هزار روستا وجود دارد که طرح های هادی آنها به اتمام رسیده است.

شاملو زمانبر بودن استعلامات و صدور پروانه ساخت و ساز ظرف دو الی سه ماهه را قابل قبول ندانست و افزود: حداکثر مدت زمان پاسخ به استعلامات 15 روزه است، البته سامانه ای طراحی و در حال اجرایی شدن است که تمامی درخواست ها از طریق سامانه بدون مراجعه روستاییان به بنیاد مسکن صورت گیرد.

وی صرفه جویی در وقت و هزینه، جلوگیری از فساد و شفاف بودن کار و تسریع در رسیدگی به تقاضاهای مردم را از مزایای این سامانه عنوان کرد و افزود: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا با اعلام آمادگی بخشداری و دهیاری های بخش خرقان، شرایط لازم را فراهم کند تا این سامانه پس از نهایی شدن، به عنوان پایلوت استان مرکزی در بخش خرقان آغاز بکار کند.

حجت الاسلام سبزی نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، اظهار کرد: گلایه مردم نسبت به نظارت بر تسریع در اجرای طرح های هادی و بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی به دلیل کوتاهی هایی است که در گذشته  انجام شده و در حال حاضر به دلیل تورم و گرانی، ساخت و ساز و مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی برای افرادی که تمکن مالی ندارند دشوار شده است.

وی با تاکید بر لزوم تسریع و تسهیل در صدور پروانه به منظور جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و جلب رضایت مردم، افزود: تخصیص ۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های هادی بخش خرقان از سوی بنیاد مسکن کشور اقدامی ارزشمند و موجب تسریع در اجرای طرح‌هاست.

سبزی به حجم بالای ساخت و ساز در شهر رازقان و بخش خرقان اشاره کرد و خواستار استقرار دفتر نمایندگی بنیاد مسکن در مرکز بخش برای تسهیل در صدور پروانه و تسریع در ساخت و ساز شد.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن وظیفه‌ای برای احداث مسکن برای خوش نشین ها در نقاط روستایی ندارد بلکه رسالت اصلی و اولویت کاری این مجموعه، ساخت مسکن روستایی برای محرومین و افراد دارای تمکن مالی کمتر است.

موسی لطفی فر بخشدار بخش خرقان نیز با بیان اینکه امسال ۳۵ میلیارد ریال برای بازسازی طرح هادی روستایی در این بخش هزینه شده  است، گفت: در دو سال اخیر آهنگ بازسازی و ساخت و ساز روستایی شتابان شده و شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی میزان ساخت و ساز نسبت به هفت سال گذشته بوده ایم که ضرورت تأمین زیرساخت ها و امکانات روستایی را دوچندان می کند.

وی با تاکید بر بازنگری در اجرای طرح های هادی که مستلزم تخصیص اعتبارات ملی است، افزود: کاربری ها و جانمایی ها در طرح هادی مورد اعتراض ساکنین روستایی است.

بخشدار خرقان خواستار استقرار نمایندگی بنیاد مسکن در این بخش برای تسهیل در ارائه خدمات شد و گفت: پروسه صدور پروانه ساختمانی طی سه ماه صورت می‌گیرد که زمانبر است و متاسفانه منجر به ساخت و ساز غیرمجاز شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group