پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زرندیه گفت: کشت پاییزه محصولات زراعی، در سطح ۲۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان زرندیه با کاشت محصول کلزا آغاز شده و با کشت سایر محصولات تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

احمد قره‌بیگلو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود سه هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گندم آبی، حدود ۱۳ هزار هکتار زیرکشت گندم دیم، ۶۵۰۰ هکتار زراعت جو و ۵۰۰  هکتار زیر کشت کلزا می‌رود.

وی افزود: توزیع بذور گندم گواهی شده در هشت عامل توزیع و شرکت‌های مورد تایید جهاد کشاورزی در شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد و مشکلی از بابت تامین و توزیع بذور گندم و جو و کلزا در این شهرستان وجود ندارد.

این مقام مسئول در جهادکشاوزی زرندیه ادامه داد: در سال زراعی گذشته، سطح زیر کشت کلزا در شهرستان زرندیه حدود ۱۵۰ هکتار بوده که پیش بینی می‌شود امسال این سطح به بیش از ۳۰۰ هکتار برسد.

وی بیان کرد: در سال جاری بذور اصلاح شده خارجی و داخلی کلزا، با قابلیت تولید بالا تهیه و تدارک دیده شده و از طرف عاملین فروش در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

قره‌بیگلو اظهار کرد: کلزا بهترین تناوب برای زراعت گندم و جو است و علاوه بر مزایای اقتصادی می‌تواند در استمرار و پایداری تولید بسیار موثر باشد. تناوب کشت کلزا موجب افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها و علف های هرز مزارع و موجب افزایش ۳۰ درصدی تولید غلات می‌شود.

وی افزود: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ الی ۴۵ درصد روغن و ۲۵ الی ۳۵ درصد پروتئین است و  روغن کلزا بدلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای اشباع، همانند زیتون جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است.

قره‌بیگلو تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد روغن‌های خوراکی کشور از خارج کشور وارد می‌شود و سالیانه ارز قابل توجهی جهت تامین روغن خوراکی از کشور خارج می‌شود. تنها راه رهایی از این وابستگی، توسعه کشت دانه‌های روغنی بویژه کلزاست.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group