جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رییس سازمان عشایری کشور گفت: عشایر استان مرکزی از جمله توانمندترین عشایر کشور به شمار می‌روند.

کرمعلی قندالی عصر امروز یکشنبه 20 بهمن ماه در جریان افتتاح فاز نخست طرح آبرسانی به روستاهای عشایر منطقه قشلاق زرندیه و در دیدار مردمی با عشایر روستای آغذیگنگ زرندیه که با حضور استاندار مرکزی انجام شد اظهار کرد: کمترین وظیفه مسئولان خدمت به مردم به عنوان پشتوانه انقلاب است.

وی در ادامه به نقش بارز عشایر در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در سنگر تولید اشاره کرد و افزود: عشایر جامعه‌ای کاملا پویا، مولد و خدمتگزار به کشور هستند.

وی به مقایسه خدماتی که به عشایر در قبل و بعد از انقلاب صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: در ابتدای انقلاب فقط ۱۰ درصد سامانه‌های ارتباطی عشایر برقرار شده و راه دسترسی برای آنها ایجاد شده بود اما به برکت انقلاب افزون بر 95 درصد سامانه‌های ارتباطی عشایر و راههای مواصلاتی به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز جامعه عشایری احداث شده است.

رئیس سازمان عشایری کشور با تاکید بر اینکه افزون بر ۶۰ درصد عشایر از آب آشامیدنی سالم برای انسان و دام برخوردار هستند، گفت: پیش از انقلاب عشایر به صورت دسته جمعی از یک چشمه یا قنات استفاده می‌کردند.

وی به توانمندی تولیدی عشایر در حوزه دامپروری اشاره کرد و افزود: جامعه عشایری، تولید کنندگان با توان علمی بالا و برخوردار دانش فنی و تخصصی در حوزه دامداری از همه ظرفیت‌های خود برای رونق تولید استفاده می‌کنند.

قندالی به توانمندی عشایر در حوزه آموزش نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه باسوادی براساس سرشماری سال 1366 میانگین نرخ باسوادی عشایر در کشور 27 درصد بود در حالیکه امروز به بالای 75 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه از استان مرکزی به عنوان یک استان با توانمندی بالا در حوزه عشایر با وجود جمعیت اندک عشایری به نسبت سایر استان های کشور اشاره کرد و افزود: استان مرکزی از توانمندترین و باسوادترین جمعیت عشایری برخوردار است.

وی به سرانه بالای دام در عشایر استان مرکزی اشاره کرد و افزود: اعتبارات بسیار خوبی برای حمایت از عشایر کشور تخصیص می‌یابد که زمینه ساز رونق تولید شده است. تولید بهره ور به رویکرد مهم عشایر استان مرکزی با توجه به جمعیتی کمتر از سایر نقاط عشایری کشور تبدیل شده است.

رئیس سازمان عشایری کشور در ادامه گفت: بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار ملی برای تامین آب شرب سالم ۱۴ محله عشایری زرندیه  تخصیص یافته است و هم اکنون  آبرسانی به چهار روستا انجام و مابقی در سال آینده از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group