سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

ایسنا/مرکزی مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه با اشاره به برداشت بی رویه از منابع آب طی چند دهه اخیر در این شهرستان گفت: آبخوان دشت این شهرستان در مجموع یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب کسری دارد.

جمال محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برداشت سالانه حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از آبخوان شهرستان زرندیه اظهار کرد: سالانه بالغ بر ۳۷ میلیون متر مکعب کسری مخزن آب در این شهرستان وجود دارد و افزوده شدن میزان کسری هرساله موجب کسری بالغ بر ۱.۰۴ میلیارد متر مکعب در آبخوان زیرزمینی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در زرندیه شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه با اشاره به برداشت بی‌رویه از منابع آب طی چند دهه اخیر در این شهرستان گفت: آبخوان دشت این شهرستان در مجموع یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب کسری دارد.

وی به احتساب ضریب تعدیل برای کاهش میزان برداشت‌ها طبق دستورالعمل وزارت نیرو برای رسیدن به تعادل اشاره کرد و افزود: ضریب تعدیل در شهرستان زرندیه  ۰.۷۶۶ است، به عبارتی علاوه بر اقداماتی که در راستای مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد، حدود ۲۵ درصد از میزان برداشت تمامی پروانه چاه‌های کشاورزی نیز کاهش می‌یابد. این ضریب بسته به وضعیت دشت‌های کشور در هر دشت متفاوت است.

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه ادامه داد: تاکنون این اداره اقدام به تعدیل ۶۶ پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی طی یکسال اخیر کرده است و روند تعدیل چاه‌های کشاورزی در دستور کار امور منابع آب قرار دارد.

وی بیان کرد: میزان افت سطح آب در سفره زیرزمینی این شهرستان طی ۲۸ سال اخیر حدود ۲۱ متر بوده و متوسط سالانه افت منابع آبی در دشت زرندیه در چند سال اخیر ۷۶ سانتیمتر بوده است.

محمدی افزود: براساس اعلام وزارت نیرو با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان زرندیه  آب قابل برنامه‌ریزی این شهرستان سالانه ۸۱ میلیون متر مکعب است ضریب تعدیل یاد شده که بر همین مبنا تعریف شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جز تعداد اندکی چاه فرم پنج و یک، هیچ چاه کشاورزی غیرمجازی در شهرستان وجود ندارد که بخواهیم مسلوب‌المنفعه کنیم و براساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های قبل از سال ۱۳۸۵، دراین شهرستان تعداد ۲۷ حلقه چاه فرم یک که دارای سابقه بوده، اما مجوزی برای آن صادر نشده است باید مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شوند. همچنین ۷۳ مورد چاه فرم پنج که به صورت خود اظهاری ثبت نام شده است نیز وجود دارد که در خصوص وضعیت این چاه‌ها نیز پس از بررسی در کمیسیون صدور پروانه‌ها، اکثرا تعیین تکلیف، پر یا مسلوب‌المنفعه شدند و تعداد اندکی به دلیل اینکه در دیوان در حال رسیدگی هستند باقی مانده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی در شهرستان را راهکاری موثر و قدم اول برای حل بحران آب در شهرستان زرندیه دانست و افزود: طی یکسال گذشته نزدیک به ۴۰ حلقه چاه کشاورزی که اقدام به اضافه برداشت می‌کردند شناسایی شدند و تاکنون ۲۵ حلقه چاه پلمب شده اند و بهره برداری از چاه آب در ادامه کار منوط به نصب کنتور هوشمند شد و در ۶ مورد منجر به تقلیل منصوبات شد.

وی در ادامه به آمار بارش‌های سال آبی در شهرستان زرندیه اشاره کرد و افزود: در دو ماه سال آبی جاری (مهر و آبانماه ۹۸) در چهار ایستگاه باران سنجی این شهرستان بطور متوسط نزدیک به ۶۰ میلی متر بارندگی داشتیم که بیشترین بارش‌ها در ایستگاه روستای چناقچی واقع در بخش خرقان بوده است.

محمدی به وجود ۳۵۶ حلقه چاه کشاورزی در شهرستان زرندیه اشاره کرد و افزود: تعداد چاه ها در حوزه صنعت ۱۹۸ حلقه چاه، شرب و بهداشت شهری ۱۳ حلقه، شرب و بهداشت روستایی ۶۲ حلقه است.

وی خاموشی چاه‌های کشاورزی در فصل غیرزراعی را از جمله طرح‌های تعادل بخشی منابع آبی این شهرستان برشمرد و افزود: این طرح  شش سال است که با همراهی کشاورزان در حال اجراست و امسال نیز از ۱۵ آذرماه به مدت ۲.۵ ماه برای ۳۵۶ حلقه چاه کشاورزی اجرایی می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group