شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان زرندیه از تشدید برخورد قانونی و قضائی با آلایندگی شرکت صنایع فولاد هیربد مستقر در شهرک صنعتی مامونیه این شهرستان خبر داد.

سیدمهدی سجادی، در گفت‌وگو با ایسنا با تایید آلایندگی شرکت صنایع فولاد هیربد زرندیه، به بیان اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع آلایندگی و برخوردهای قانونی پرداخت و اظهار کرد: این واحد صنعتی و تولیدی در سال گذشته در پی بازدیدهای صورت گرفته، به دلیل ایجاد آلایندگی ناشی از انتشار دود، اخطار زیست‌محیطی دریافت کرد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون، صنایع آلوده مشمول پرداخت یک درصد از فروش خود به‌ عنوان عوارض آلایندگی هستند، افزود: به دلیل بی توجهی کارفرمای شرکت مذکور به اخطار زیست محیطی، به منظور اصلاح وضعیت آلایندگی، محیط‌زیست شهرستان براساس قانون اقدام به معرفی این واحد تولیدی و صنعتی به عنوان واحد آلاینده کرد و این واحد پس از قرار گرفتن در لیست صنایع آلاینده مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شد.

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان زرندیه ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷، سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه تشخیص و احراز آلایندگی صنایع را بر عهده دارد و بطور مستمر پایش‌ها، اندازه‌گیری‌ و نمونه برداری‌هایی روی آلایندگی دودکش، فاضلاب و پساب واحدهای صنعتی را انجام می‌دهد. چنانچه آلایندگی صنایع کوچک و بزرگ بیشتر از حد استاندارد ارزیابی شود، اسامی آنها طی فهرستی از سوی سازمان محیط زیست به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود و این صنایع باید یک درصد از فروش خود را تحت عنوان عوارض آلایندگی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کنند.

وی بیان کرد: پس از قرار گرفتن نام این شرکت در زمره صنایع آلاینده، مدیریت این شرکت با ارسال درخواستی خواستار استمهال برای اصلاح وضعیت آلایندگی خود شد تا در فرصت زمانی در نظر گرفته شده از سوی محیط زیست، نسبت به ساماندهی شرایط موجود اقدام کند.

سجادی بیان کرد: اداره محیط زیست شهرستان در پاسخ به درخواست ارائه شده از سوی مدیریت شرکت، پایان مهرماه سالجاری را به عنوان مهلت در نظر گرفته شده برای اصلاح وضعیت آلایندگی منظور کرد.

وی ادامه داد: پایش‌های مستمری که از روند فعالیت صنایع آلاینده شهرستان صورت می گیرد، حاکی از آن است که مدیریت شرکت اقدام عملی برای اصلاح آلایندگی انجام داده است و با خرید تجهیزات لازم و سیستم فیلتراسیون، مراحل نصب آن را طی می‌کند.

وی با تاکید بر اتمام مدت زمان در نظر گرفته شده برای اصلاح وضعیت آلایندگی این واحد تولیدی و صنعتی (پایان مهرماه سالجاری)، اظهار کرد: چنانچه اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت شرکت منجر به اصلاح شدن وضعیت آلایندگی نشود، همچنان در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و علاوه بر پرداخت عوارض آلایندگی، برخوردهای قضائی نیز صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول در محیط‌زیست شهرستان زرندیه به جانمایی صحیح این شرکت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه وزش باد از سمت این شرکت آلاینده به سمتی نیست که به سایر واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی مامونیه به ویژه صنایع غذایی و بهداشتی آسیبی وارد کند بلکه سمت وزش باد به سمت خارج از شهرک است.

سجادی تاکید کرد: در صورت اصلاح نشدن وضعیت آلایندگی شرکت صنایع فولاد هیربد زرندیه، قانون این اختیار با به محیط‌زیست می‌دهد تا با دستور قضائی فعالیت شرکت را متوقف کند.

وی گفت: با توجه به اینکه محیط شهرک صنعتی یک محیط کارگری و صنعتی است از کارگران و شاغلین در این مجموعه خواست از ماسک استفاده کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group