سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زرندیه با بیان اینکه آمار موقوفات در اعیاد کمتر از ایام سوگواری است، گفت: اکثر موقوفات به ثبت رسیده در سامانه اوقاف به منظور برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) است.

به گزارش ایسنا، مجید یادگاری در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با تاکید بر اینکه سنت حسنه وقف از دیرباز در جامعه  بشری رایج بوده است، اظهار کرد: با ظهور اسلام این امر به شکل هدفدار و دقیق ادامه یافت که موجب رواج حس نوع دوستی و همیاری در میان مردم و انجام عملی صالح و باقیات الصالحات مسلمانان شد.

وی گفت: نیازهای جامعه امروزی می‌طلبد تا موقوفات در بخش‌های دیگری همچون بهداشت و احداث مراکز بهداشتی، ایجاد اشتغال و رفع موانع ازدواج جوانان، کمک‌های مالی به بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج و ... صرف شود، اما با توجه به نیت واقف نمی‌توان درآمد موقوفات را در بخش دیگری که با نیت واقف منافات دارد هزینه کرد، لذا از خیرین انتظار می‌رود که در صورت تمکن مالی و خواست قلبی در این امور هم وقف داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه واقفان نیات خود را به سمت تسهیل در ازدواج، اشتغالزایی و حمایت از تولید داخلی و نیز کمک به محرومان و نیازمندان سوق دهند، بیان کرد: جهت دهی موقوفات باید به سمت حل مشکلات جامعه و مردم باشد. براین اساس اشتغال و ازدواج جوانان  مهمترین مشکل فعلی جامعه است که خود زمینه ساز بسیاری از معضلات دیگر است.

به گفته رئیس اوقاف زرندیه، علم و فناوری، پزشکی، دستگیری از مستمندان و نیازمندان، دانش آموزان بی بضاعت، درمان بیماران صعب العلاج، بهداشت و درمان از موضوعاتی هستند که در وقف کمتر مورد توجه قرار گرفته و باید جزو اولویت‌ها باشند و از جمله موانع و مشکلاتی هستند که با سنت نیکوی وقف به عنوان صدقه جاریه می توان از سر راه برداشت.

وی بیان کرد: تشویق با زبان و قلم در خصوص علم و فناوری، بهداشت و درمان، مدرسه سازی و ... ضروری است که از طریق رسانه‌ها انجام شود.

یادگاری افزود: در حال حاضر اداره اوقاف زرندیه دارای ۱۴۰۰ رقبه و ۱۱۹ موقوفه است که از این آمار ۱۱۲ موقوفه متصرفی است و در اختیار و تصرف اداره  اوقاف بوده و ۷ موقوفه غیر متصرفی است.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال ۹۸ تا به الان هیچ موقوفه‌ای به ثبت نرسیده است که این امر خود باعث به تعویق افتادن پروژه‌های عمرانی اداره اوقاف شده است.

رئیس اداره اوقاف زرندیه به فعالیت‌های شاخص اداره اوقاف در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های مذهبی همچون "احلی من العسل" ویژه شهادت حضرت قاسم(ع) و اجرای طرح شمیم حسینی که برای اولین بار با هدف تهیه اقلام خوراکی مورد نیاز هیئات مذهبی به اجرا در آمد از مهمترین فعالیت های فرهنگی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در این طرح با هماهنگی‌های صورت گرفته با برخی بنکداران و فروشگاه‌های معتبر مقرر شد که هیئات مذهبی مورد تایید اداره تبلیغات اسلامی و دارای مجوز رسمی با مراجعه به مرکز افق امام زاده سید منصور(ع) حواله‌ای دریافت کنند و با ارائه آن حواله به فروشگاه‌ها اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند و در آخر اداره اوقاف از محل موقوفات مردمی هزینه این اقلام را پرداخت کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group