جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

معاون وزیر صنایع گفت: در سالجاری بالغ بر ۶۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی کشور احیا شده است.

محسن صالحی‌نیا در جریان بازدید از شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بسیاری در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری هستند که این مهم نویدبخش توسعه اقتصادی است.

وی از استقرار افزون بر ۴۴ هزار واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی ایران خبر داد و افزود: این تعداد واحد صنعتی و تولیدی توانسته است برای نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند که ظرفیت بالایی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بالغ بر ۳۰ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال احداث و بهره‌برداری است و در مراحل ساخت و ساز، نصب ماشین آلات، تکمیل تجهیزات و اجرای طرح توسعه و ... قرار دارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به اعمال سیاست های وزارت صنایع برای احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و نیمه راکد، گفت: از مجموع ۴۴ هزار واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی ایران بالغ بر ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی با رکود مواجه هستند.

وی افزود: فعالیت رکودی بعضی از این واحدهای تولیدی و صنعتی به نحوی است که باید شرایط دیگری از منظر تولید برای احیا فراهم شود چرا که برگشت به چرخه تولید این واحدها دشوار است، اما مصمم هستیم با سیاست‌های حمایتی این مسیر را تسهیل کنیم.

صالحی نیا در ادامه گفت: در سال جاری در قالب ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها، بالغ بر دو هزار واحد صنعتی راکد که ۱۳۵۰ واحد آنرا صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی تشکیل می‌دهند در برنامه بازگشت به چرخه تولید قرار گرفته اند که تاکنون احیای افزون بر ۶۰۰ واحد عملیاتی شده و مجددا در سراسر کشور به چرخه تولید برگشتند و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی و پیش بینی شده شاهد تحقق صددرصدی بازگشت این واحدهای صنعتی به تولید باشیم.

وی به مشکلات و موانع پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی خصوصا واحدهایی که تولیدات آنها در کشور تقاضامحور بوده و برای بازار صادرات بسیار مناسب است، در تامین منابع مالی و سرمایه در گردش با چالش جدی مواجه هستند.

صالحی نیا تصریح کرد: تزریق منابع مالی و سرمایه در گردش، ضمن کمک به ارتقای ظرفیت تولید این واحدها و رسیدن آنها به ظرفیت واقعی، در جذب نیروی کار نیز موثر بوده و نرخ اشتغال را افزایش خواهد داد. با افزایش سقف تسهیلات بانکی می توان ظرفیت تولید را ارتقا داد و وزارت صنایع با همراهی و همکاری بانک‌ها به دنبال افزایش سقف تسهیلات بانکی است.

وی از بانک‌های عامل استان مرکزی خواست تا با همراهی و همکاری با ستاد تسهیل زمینه افزایش سقف تسهیلات بانکی در حمایت از صنعت را فراهم کنند.

معاون وزیر صنایع در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش سقف تسهیلات بانکی زمینه ساز احیای صنایع راکد و نیمه راکد را نیز فراهم خواهد کرد، گفت: توسعه خوشه های صنعتی از دیگر سیاست‌های حمایتی وزارت صنایع برای احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد است و در این راستا بالغ بر ۱۰۰ خوشه صنعتی در کشور تعریف شده است.

وی سهم استان مرکزی در کشور را سه خوشه صنعتی اعلام کرد و افزود: ظرف یک ماه آینده صدمین خوشه صنعتی کشور در استان لرستان افتتاح می‌شود. توسعه خوشه‌های صنعتی ظرفیت شهرک‌های صنعتی ایران را افزایش خواهد داد.

معاون وزیر صنایع در ادامه به هدف از بازدید از شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: بررسی زیرساخت‌های واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی بویژه تامین برق و آب مهمترین هدف بازدید است. در جریان این بازدید مشکلات و موانع پیش روی تولید بررسی و تصمیمات لازم برای برون رفت از آن اتخاذ می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی ساوه و زرندیه شامل نوبران، غرق آباد، پرندک، مامونیه و زاویه نوپا بوده و عمدتا واحدهای کوچک و متوسط را تشکیل می‌دهند، گفت: ظرفیت‌های خوبی در شهرک‌های صنعتی این منطقه وجود دارد و فعالیت در حوزه مواد غذایی از برندهای مهم توسعه‌ای این دو شهرستان به شمار می‌رود.

صالحی نیا افزود: حمایت از واحدهای صادرات محور، دعوت از واحدهای تولیدی و صنعتی برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنعتی، برگزاری تورهای و دوره های آموزشی و بسیاری از برنامه های دیگر از دیگر سیاست های تشویقی و حمایتی برای توسعه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیازمند انسجام و هماهنگی بین بخشی برای توسعه متوازن است و از این رو وزارت صنایع به جد به دنبال تقویت و احیای این صنایع است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group