سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از آغاز برداشت پسته در این شهرستان از 25 شهریورماه سالجاری خبر داد و گفت: کار برداشت پسته در این شهرستان تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

محمود بارانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه امسال سال "آور" محصول پسته در این شهرستان است، اظهار کرد: پسته کاری در زرندیه توانسته برای بیش از سه هزار نفر در فصل برداشت اشتغال ایجاد کند و سالانه نزدیک 250 میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه امسال سال آور است باید برداشت محصول پسته به نسبت سال گذشته افزایش یابد، اما به دلیل مواجه شدن محصول این شهرستان با پدیده سرمازدگی بهاره شاهد کاهش 30 درصدی عملکرد خواهیم بود و نسبت به سال گذشته تغییری در میزان برداشت وجود نخواهد داشت.

وی سطح زیر کشت محصول پسته در زرندیه را افزون بر 11 هزار هکتار عنوان کرد که 10 هزار هکتار آن بارور است و افزود: از این میزان قریب به هشت هزار هکتار در روستای پیک منطقه سلطان احمدلو واقع شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه به کیفیت محصول تولیدی پسته زرندیه نیز اشاره کرد و افزود: کیفیت محصول تولیدی زرندیه مطلوب است و به دلیل بارندگی‌های زمستان و بهار امسال به مراتب از نظر میزان کیفیت نسبت به سال گذشته بهتر است و آفت خاصی نیز مشاهده نشده است.

وی ارگانیک بودن پسته تولیدی زرندیه را مزیت مهم محصول این شهرستان دانست و افزود: به دلیل ارگانیک بودن محصول تولیدی، مشتاقان زیادی از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس متقاضی خرید پسته زرندیه هستند و براین اساس قریب به 90 درصد محصول تولیدی آماده صادرات می‌شود.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان پسته استان مرکزی در ادامه به بهره‌برداری از پایانه پسته زرندیه اشاره کرد و افزود: با اتمام عملیات برداشت پسته زرندیه پایانه پسته این شهرستان افتتاح و کار صادرات این محصول از امسال از طریق پایانه پسته احداث شده در مجاورت باغات پسته صورت خواهد گرفت.

وی به کسب رتبه ششم استان مرکزی در تولید محصول پسته کشور اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه در 17 استان کشور محصول پسته تولید می‌شود و استان مرکزی رتبه ششم سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است، اما این استان رتبه نخست کشور در میزان برداشت پسته در هکتار را داراست .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group