پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: پسته کاری در زرندیه توانسته برای بیش از سه هزار نفر اشتغال ایجاد کند و سالانه نزدیک 250 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

محمود بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی اظهار کرد: برخی از باغات دچار سرمازدگی شده اند، اما به باغات دیگری که به دلیل شرایط جغرافیایی استقرارشان، از بلای سرما در امان بودند خوشبختانه آسیبی نرسیده و عملکرد خوبی داشتند که در مجموع حدود 30 درصد شاهد کاهش تولید این محصول طی سالجاری در شهرستان زرندیه خواهیم بود.

وی ارزش ریالی خسارت وارده به باغات پسته را منوط به بررسی های دقیق و اعلام نظر از سوی جهادکشاورزی شهرستان دانست و افزود: در خصوص برآورد پیش بینی میزان دقیق تولید پسته در سالجاری نیز پایان تیرماه در جلسه انجمن تولیدکنندگان پسته استان بررسی و پس از جمع بندی اوراق نظرات تولیدکنندگان نقاط مختلف استان اعلام خواهد شد.

این تولید کننده برتر پسته کشور در ادامه با بیان اینکه هم اکنون پسته کاری زرندیه در مرحله داشت است، گفت: داشت شامل حفظ و نگهداری، مبارزه با آفات، علف‌های هرز و آبیاری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سطح 11 هزار هکتار باغات این شهرستان، نزدیک به 9 هزار هکتار بارور است، افزود: پسته کاری در زرندیه توانسته برای بیش از سه هزار نفر اشتغال ایجاد کند و سالانه نزدیک 250 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی به کسب رتبه ششم استان مرکزی در تولید محصول پسته کشور اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه در 17 استان کشور محصول پسته تولید می‌شود و استان مرکزی رتبه ششم سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است، اما استان نخست کشور در میزان برداشت پسته در هکتار به شمار می‌رود.

به گفته بارانی تصریح کرد: افزون بر 80 درصد باغات پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه و در منطقه دشت سلطان احمدلو قرار دارد و به دلیل مزیت ارگانیک بودن بیش از 80 درصد محصول تولیدی پسته زرندیه قابلیت صادراتی داشته و خریداران بسیاری از کشورهای اروپائی و حاشیه خلیج فارس دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group