جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اجرای طرح جامع حدنگار یکی از راه‌های مبارزه با زمین‌خواری است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، ذبیح‌الله خداییان در جریان سفر به شهرستان زرندیه، در نشستی مطبوعاتی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ریاست قوه قضاییه سفر به استان‌ها، دیدار با اقشار مختلف جامعه، بررسی مسائل و مشکلات مردم در ابعاد مختلف قضایی و ثبتی و تلاش در جهت رفع این مشکلات است.

وی با اشاره به حضور تمامی مسئولان قوه قضاییه و سازمان‌های تابعه در شهرستان‌های استان‌ مرکزی و رصد و بررسی مسائل و مشکلات مردم استان در ارتباط با دستگاه قضا یا مسائل داخلی این دستگاه، گفت: این مباحث و مشکلات در جلسه‌ای با حضور مسئولان عالی قوه قضاییه در استان مطرح می‌شود تا دستورات لازم صادر شود.

خداییان با بیان اینکه در سفرهای آیت‌الله رییسی به استان‌ها بسیاری از این مشکلات مردم و مشکلات دستگاه قضایی از جمله مسائل مربوط به فضای فیزیکی و اعتبارات، طرح و مشکلات با دستورات وی برطرف شده است، از جمله مشکلاتی که در سفر ریاست قوه قضاییه مطرح می شود را شامل مشکلات مردم در حوزه اسناد مالکیت و ثبت شرکت‌ها دانست.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع حدنگار گفت: بسیاری از مشکلات و دعاوی مردم در دستگاه قضایی شامل تداخل مرزها و مشخص نبودن حد و حدود زمین‌های مردم و اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولت است. با اجرای طرح جامع حدنگار حدود املاک حقیقی و حقوقی و دولتی مشخص و سند مالکیت صادر و اطلاعات دقیق هر ملک در پرونده درج می‌شود.

معاون قوه قضاییه اجرای طرح جامع حدنگاری را یکی از راه‌های مبارزه با زمین‌خواری برشمرد و افزود: در استان مرکزی تلاش‌های زیادی در حوزه اجرای این طرح صورت گرفته است، البته کمبودهایی وجود دارد که سعی می‌شود این کمبودها رفع شود و برای صدور اسناد کاداستری یا تعویض اسناد مالکیت نیز تسریع می‌شود .

وی الکترونیکی شدن امور سازمان را باعث جلوگیری از تردد زیاد مردم به سازمان و تسریع در انجام فعالیت‌ها دانست و بیان کرد: در قالب اجرای طرح تحول دستگاه قضایی، تسریع در اجرای امور، توسعه طرح کاداستر، اجرای طرح جامع حدنگاری و توسعه ثبت رسمی املاک مردم در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. در حال حاضر برخی از اسناد عادی است و بر همین اساس اختلافاتی بین مردم وجود دارد، گاهی یک ملک توسط افراد سودجو به ده‌ها نفر فروخته می‌شود و در این راستا تلاش می‌شود که توسعه ثبت رسمی املاک در کشور اجرایی شود.

خداییان با اشاره به تسهیل در اجرای اسناد رسمی و لازم‌‌الاجرا به عنوان یکی از برنامه‌های در دستور کار سازمان، گفت: طبق قانون سند رسمی از مزایایی برخوردار است و افراد بدون مراجعه به دستگاه قضایی می‌توانند از طریق اجرای ثبت نسبت به اجرای مفاد سند رسمی خود اقدام کند. در این دوره اجرای این اسناد تسریع می‌شود که بخشی از آن اسناد مربوط به بانک‌هاست.

وی تصریح کرد: امروزه افراد با وجود دریافت وام‌های کلان، اما با عدم پرداخت اقساط تعهدات خود را اجرایی نکرده‌اند، بر این اساس در صورت تقاضای بانک‌ها نسبت به اجرای مفاد اسناد خاصه اسناد رهنی اقدام می‌شود. در سال گذشته میزان معوقا‌ت بانکی وصولی توسط واحد اجراییه ثبت بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود که باید این روند سرعت بگیرد چراکه اجرای این اسناد و وصول معوقات بانکی به اقتصاد جامعه کمک می‌کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تلاش سازمان در امر صدور سند و اسناد کشاورزی، زراعی و اسناد در اختیار مردم در قالب طرح جامع حدنگاری صدور اسناد کاداستری برای اراضی کشاورزی، گفت: در قانون مقرر شده است که سازمان امور اراضی باید با کمک مردم نقشه اراضی کشاورزی را تحویل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدهد تا نسبت به سنددار شدن اراضی اقدام شود که در این راستا باید سازمان امور اراضی به این امر سرعت ببخشید. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای صدور سند آماده است و اگر مردم و مالکان اراضی تقاضای سند کنند، سازمان، اسناد کاداستری را تهیه و سند را تحویل می‌دهد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group