جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه اعلام کرد: تولید ۱۰ هزار تن محصول پسته در سال زراعی جاری از سطح باغات شهرستان زرندیه پیش بینی شد.

«احمد قره بیگلو» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برآورد تولید پسته در زرندیه امسال ۱۲ هزار تن بود که در پی سرمازدگی روزهای آغازین اردیبهشت ماه جاری بخشی از باغات دچار خسارت شده و با افت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است.

وی اظهار داشت: سرمازدگی باعث شد بیش از ۹۰ درصد باغات پسته در بخش خرقان دچار خسارت شود و در بخش مرکزی نیز برخی از باغات به طور پراکنده بین ۲۰ تا ۸۰ درصد صدمه دید.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه ادامه داد: سرمازدگی بهار امسال در مجموع به میزان سه هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال به سطوح زراعی و باغی زرندیه خسارت زد که گزارشی از وضعیت خسارت‌ها به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

قره بیگلو در مورد جبران خسارت‌های سرمازدگی در حوزه‌های باغی و زراعی به خصوص باغات پسته، گفت: اولویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای پرداخت خسارت باغات، عرصه‌های بیمه شده است و افرادی که پیش از این نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کرده باشند از مزیت دریافت هزینه‌های خسارت وارده بهره مند می‌شوند ولی برای خسارت‌های ناشی از سیل قرار است از سوی ستاد حوادث غیرمترقبه اعتباراتی تأمین شود.

وی بیان کرد: در شهرستان زرندیه ۱۳ هزار ۵۰۰ هکتار سطوح باغی جود دارد که ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار آن را باغات پسته تشکیل می‌دهند و میزان باغات مثمر پسته نیز ۶ هزار هکتار است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه خاطرنشان کرد: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغات جوان پسته نیز در این شهرستان وجود دارد که هنوز به بهره برداری اقتصادی نرسیده است.

قره بی گلو یادآور شد: عملکرد تولید در هر هکتار از باغات مثمر پسته زرندیه امسال حدود ۲ تن پیش بینی می‌شود.

وی اظهار داشت: مراحل ایجاد برند برای محصول پسته زرندیه انجام شده و با راه اندازی پایانه صادراتی و گمرک در این شهرستان امسال صادرات پسته با مبدا زرندیه انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه عنوان کرد:: بازارهای هدف پسته زرندیه کشورهای اتحادیه اروپا، شرق آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس است و محصول صادراتی هم به شیوه فله‌ای با گونی‌های ۵۰ کیلوگرمی ارسال می‌شود.

قره بی گلو گفت: ارقام مختلف پسته در زرندیه کاشت می‌شود اما رقم‌های احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی در زمره ارقام عمده تجاری این منطقه به شمار می‌روند.

وی افزود: ۳۴ واحد فرآوری پسته در شهرستان زرندیه مستقر هستند که فعالیت‌هایی مانند پوست کنی، شست و شو، خشک کردن و دسته بندی کیفی را انجام می‌دهند.

شهرستان زرندیه با جمیعت ۶۴ هزار نفر، قطب صنعتی و کشاورزی استان مرکزی به ویژه در تولید پسته ارگانیک به شمار می‌رود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group