جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه دستگاه قضا در مقابل هرگونه بی‌قانونی محکم ایستاده است، گفت: دستگاه قضایی از برآورده کردن انتظارات فراقانونی معذور است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی در آئین تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرندیه اظهار کرد: مشکلات زیرساختی و وجود نقص در برخی قوانین، کار در دستگاه قضایی که فعالیتی دو طرفه‌ دارد را دشوار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دادگستری احیاگر حقوق عامه مردم است، اظهار کرد: عدالت اجتماعی با تلاش نیروهای اجرایی محقق خواهد شد. گرچه ماموریت قوه قضائیه عدالت قضائی است و طبق قوانین، مسئولیت نظارت بر اجرای قانون بر عهده دستگاه قضائی است، اما کار اجرایی با دستگاه‌های اجرایی است و با اصلاح قوانین و تامین زیرساخت‌های مناسب وظایف محوله به نحو احسن انجام خواهد شد و مشکلات حوزه اجرایی کمتر خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه به برنامه‌های دستگاه قضایی در حوزه سند تحول اشاره کرد و افزود: مبارزه با فساد و تحقق عدالت قضائی مهمترین انتظار رهبری از دستگاه قضایی در سند تحول است تا موجب رضایت الهی و مردم شود.

وی راهکار تحقق انتظار رهبری از دستگاه قضائی را، قانون مدار بودن قوه قضائیه، عدم تفسیر قانون بدون مبنا و سلیقه‌ای عمل نکردن دانست و گفت: سلیقه‌ای عمل کردن در حوزه قانون زمینه ساز بروز انحراف خواهد بود. متاسفانه انحراف و خطا را در حوزه اجرایی کشور به دلیل سلیقه‌ای عمل کردن شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در مقابل هرگونه بی‌قانونی محکم ایستاده است، اظهار کرد: دستگاه قضا از انجام انتظارات فراقانونی معذور است. باید ملاک را قانون قرار داد و از نگاه سلیقه‌ای به شخص یا جریان سیاسی و ... پرهیز کرد چرا که همه در برابر قانون یکسانند و هیچ کس در نظام اسلامی حق ندارد با استفاده از موقعیت خود قانون را خم کند و زیر پا بگذارد و زمینه ساز نابودی قانون شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با تاکید بر مشارکت بین بخشی و همکاری متقابل دستگاه اجرایی با دستگاه قضائی به منظور برخورد با قانون شکنان و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن، گفت: اگر هر مجموعه ای در یک مسیر حرکت کند و شاهد همدلی و انسجام قوه مجریه و قضائیه نباشیم، راه برای تخریب قوه قضائیه باز می‌شود و تخریب قوه قضائیه یعنی بی اعتمادی و هرج و مرج که تبعات منفی را در جامعه برجای خواهد گذاشت. ذات بشر بر این نکته تاکید دارد که باید یک قوه برای تقویت انضباط اجتماعی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در نظام اسلامی احدی از کارگزاران حکومت در رده‌های مختلف مسئولیتی حق ندارد از مسئولیت خود کوتاهی کند و باید با پاکدستی و تلاش مضاعف در حیطه مسئولیتی خود انجام وظیفه کند و اینکار موجب تحقق عدالت اجتماعی و قضایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به عدم هزینه کرد مناسب تسهیلات در حوزه صنعت استان گفت: به منظور ارزیابی نحوه هزینه کرد تسهیلات در حوزه سرمایه‌گذاری و صنعت، کارگروهی تشکیل شد و پس از بررسی‌های بعمل آمده مشخص شد که حدودا 20 الی 50 درصد تسهیلات در حوزه سرمایه گذاری و تولید هزینه شده است و مابقی آن برای پرداخت بدهی یا سرمایه گذاری در بازار و ... هزینه شده و به انحراف کشیده شده است. باید سیستم بانکی و شورای اعطای تسهیلات به نحوه هزینه کرد اعتبارات نظارت دقیق داشته باشند تا تسهیلات تولید به انحراف کشیده نشود و بعدها شاهد طرح شکایت از سوی سیستم بانکی بر علیه وام گیرنده به عنوان یک بدهکار بزرگ بانکی نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی برای تحقق ماموریت‌های محوله در خدمت نظام است، افزود: در عرصه نظامی عزتمندانه در مقابل دشمن ایستاده‌ایم و باید برای تقویت اقتدار در حوزه اقتصاد، فرهنگ و ... نیز از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم.

حجت الاسلام عبداللهی در ادامه با اشاره به معرفی دادستان جدید زرندیه اظهار کرد: نظم اجتماعی، جلوگیری از هدر رفت منابع و سرمایه های اجتماعی و پیشگیری از انحراف و خطا از وظایف اصلی دادستان و همکاران او در دادسراست و باید این وظیفه را به نحو احسن انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای زرندیه افزود: شهرستان زرندیه منابع غنی دارد و چشمان بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نقطه از کشور دوخته شود ولی زرندیه علیرغم این برخورداری ها از کمبودهای زیادی رنج می‌برد. مشکل تامین آب شرب و‌ جیره بندی آب به عنوان یک معضل بزرگ پیش پای مردم است.

حجت‌الاسلام عبداللهی در ادامه، اساس انقلاب را حرکت جهادی، خدمت رسانی در هر زمان و انقلابی عمل کردن و تفکر انقلابی دانست و با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی حامی سرمایه گذاری مشروع در کشور است، افزود: دستگاه قضائی خادم مردم و حامی تولید و اشتغال و در کشور است و گردن گردن‌کشانی که بخواهند به حقوق مردم تجاوز کنند باید شکسته شود و دست کسانی که به حقوق بیت المال دست اندازی می‌کنند باید قطع شود تا اینکه عدالت اجتماعی و عدالت قضائی حاکم شود.

در این آئین ضمن تقدیر از خدمات علیرضا ترابی در مدت زمان تصدی سمت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرندیه، سعید اسکندری به عنوان دادستان جدید این شهرستان معرفی شد.

همچنین در مراسم مشابهی از خدمات ابوالفضل شریفی رئیس حوزه قضائی بخش نوبران تقدیر و محمد شیری به عنوان رئیس جدید حوزه قضائی این بخش معرفی شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group