جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

در مراسمی با حضور دکتر مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان، فاز دوم طرح توسعه گلخانه ۵۰ هکتاری هیدروپونیک شهرستان زرندیه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علیرضا بزرگی مدیرعامل هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در این آئین گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای سیاست‌های اصولی خود در خصوص افزایش تولید و توان صادراتی محصولات کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی، اقدام به اجرای این طرح در حوزه گلخانه ای کرده است.

وی افزود: با توجه به ضرورت‌ها و الزامات محیطی و بخصوص بحران کمبود آب که یکی از اساسی‌ترین فاکتورها در حوزه کشاورزی است، ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای از اصلی‌ترین فعالیت‌ها در بخش کشاورزی محسوب خواهد شد، از این رو تصمیم گرفته شد که هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نسبت به ایجاد واحد‌های گلخانه ای اقدام کند.

به گفته وی، مجتمع گلخانه‌ای زرین کشت پایدار گلخانه‌ای با سیستم تولید با سطح تکنولوژی بالا و پیشرفته است که در مقام مقایسه با کشورهای پیشرو صنعت گلخانه نظیر هلند، فرانسه، اسپانیا در سطح تکنولوژی‌های مناسب و بالا طبقه بندی می‌شود. در این مجتمع گلخانه‌ای کشت محصولات به صورت سیستم هیدروپونیک و با فن آوری روز دنیا انجام می‌شود.

بزرگی گفت: سیستم گلخانه احداث شده به صورت کاملا مکانیزه و اتوماسیون است به طوری که تغذیه گیاه که اصلی‌ترین و حیاتی ترین بخش گلخانه است به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: میزان تولیدات در گلخانه‌ها در مقایسه با فضای باز 10 برابر تولید در فضای باز است. بر این اساس میزان کل تولیدات صیفی جات در 10 هکتار از گلخانه این مجموعه 2900 تن است که در فضای باز این میزان در حدود 290 تن خواهد بود.

بزرگی افزود: کل سرمایه‌گذاری انجام شده برای این مجتمع گلخانه‌ای 15 هکتاری بالغ بر 700 میلیارد ریال است که با مشارکت بانک کشاورزی احداث و 10 هکتار از این گلخانه به بهره برداری رسیده است. مجتمع گلخانه‌ای 15 هکتاری سبزی و صیفی شرکت زرین کشت در راستای رسالت و ماموریت ستاد در خصوص محرومیت زدایی، اشتغال زایی در زرندیه احداث شده است .

به گفته وی، با توجه به بهره‌برداری از فاز دوم این گلخانه به مساحت 5 هکتار اشتغال مستقیم برای این میزان در حدود 70 نفر و اشتغال غیر مستقیم آن در حدود 90 نفر است. محصول تولیدی این مجتمع در بازارهای داخل کشور و همچنین به صورت صادراتی در کشورهایی از جمله روسیه توزیع می‌شود. با توجه به افزایش جمعیت و همچنین کاهش منابع آبی، تامین غذا برای جامعه بسیار ضروری است و این امر حرکت به سوی ایجاد واحدهای گلخانه‌ای را ایجاب می‌کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم کلنگ احداث فاز سوم گلخانه 50 هکتاری زرندیه به زمین زده شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group