جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مراسم اختتامیه چهارمین سوگواره تعزیه شهرستان زرندیه با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، هنرمندان تعزیه و مردم علاقمند به هنر تعزیه در محل حسینیه شهدای شهر پرندک برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم از هنر تعزیه به عنوان زئی از هویت دینی و اسلامی مردم ایران یاد کرد که فرهنگ عاشورا را برای نسل جوان تبیین می کند و فعالیت هنرمندان تعزیه را در انتقال مفاهیم و ارزش‌های نهضت کربلا طی چند قرن اخیر بسیار موثر دانست.

محمدرضا منصوری با اشاره به قیام امام حسین (ع) در واقعه عاشورا گفت: آنچه موجب ماندگاری این قیام شده است شور حسینی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور گفت: مردم ایران اسلامی مردمی صبور و مقاوم هستند و این مردم خوب و فهیم مثل همیشه در مقابل هجمه‌های مختلف دشمنان ایستادگی خواهند کرد و به جهانیان ثابت خواهند کرد در مقابل هیچ قدرت زورگویی کوتاه نخواهند آمد.

منصوری وجود اعتقادات دینی و مذهبی قوی در مردم را عامل اصلی این مهم دانست و اظهار کرد: الگوگیری از قیام حضرت اباعبداله الحسین(ع) در همه صحنه‌های انقلاب اسلامی به کمک مردم ایران رسیده و قدرت این مردم را در مقابله با هجوم دشمنان صدچندان کرده است.

حجت‌الاسلام مجدی‌زاده امام جمعه شهر پرندک هم ضمن ارج نهادن به زحمات برگزار کنندگان این سوگواره از هنرمندان تعزیه خواست دقت بیشتری در نحوه اجرای تعزیه ها داشته باشند و با مطابقت نسخ تعزیه با کتب و مقاتل معتبر از تحریفات احتمالی جلوگیری کنند.

وی هنر تعزیه را هنری تاثیرگذار و مردمی معرفی کرد و از مسئولین امر خواست نسبت به ساماندهی این هنر همت بیشتری به کار گیرند.

به گزارش ایسنا، فرماندار شهرستان زرندیه نیز در این مراسم ضمن اشاره به سابقه تاریخی هنر تعزیه در کشور و ممانعت از اجرای این هنر طی سالیان 1304 تا 1320، این هنر را هنری دینی و مردمی عنوان کرد که ریشه در اعتقادات و تاریخ مردم این سرزمین دارد.

هادی فدایی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این سوگواره، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی را در توسعه فرهنگی شهرستان موثر دانست و بر استمرار چنین برنامه‌هایی تاکید کرد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرندیه نیز گفت: هنر شبیه خوانی بعنوان گونه‌ای از هنرهای نمایشی اصیل ایرانی طی سالیان متمادی توانسته بدلیل رسایی زبان و تاثیرگزاری بالا نقش بسیار مهمی در حفظ و اشاعه فرهنگ دینی و مذهبی ما ایرانیان ایفا کند.

احمد جوانمرد افزود: این هنر توانسته با ارتباط قلبی و احساسی که با مخاطب خویش ایجاد کرده مفاهیم و ارزش‌های دینی و مذهبی را به نسل‌های بعدی انتقال دهد. این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که به شکلی درست اجرا شود و چنانچه از اصل مطلب غافل شده و خدای ناکرده گرفتار وهن و تحریفات شویم نه تنها مفید و موثر نخواهد بود که مضرات و تبعات بسیاری را در پی خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به سابقه تاریخی شهرستان زرندیه در هنر تعزیه، راه اندازی انجمن تعزیه شهرستان، شناسایی هنرمندان تعزیه شهرستان، ثبت گروه های تعزیه خوانی، افزایش اقبال نوجوانان و جوانان به هنر تعزیه در شهرستان، ایجاد ارتباط و تعامل با هنرمندان تعزیه سایر شهرستانها و استان های کشور، حضور اساتید بنام تعزیه کشور در شهرستان و ... را بخشی از اتفاقاتی عنوان کرد که در چند سال اخیر در شهرستان شکل گرفته است که آینده و افق روشنی را برای هنر تعزیه در این شهرستان ترسیم می‌کند.

در پایان این مراسم استاد هوشنگ جاوید نماینده هیات داوران سوگواره به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت و سپس با حضور مسئولین محلی، شهرستانی و استانی از نفرات برتر این سوگواره با اهدا لوح، تندیس و هدایایی تقدیر بعمل آمد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group