شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان زرندیه از آغاز کشت محصولات پائیزه با محوریت کشت کلزا در این شهرستان خبر داد.

حسین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، عنوان کرد: هم اكنون بيش از 90 درصد روغن‌هاي خوراكي كشور از خارج كشور وارد مي‌شود و ساليانه ارز قابل توجهي جهت تامين روغن خوراكي از كشور خارج مي‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه رهايي از اين وابستگي، توسعه كشت دانه‌هاي روغني بويژه كلزاست، اظهار کرد: در سال زراعي گذشته، سطح زير كشت كلزا در شهرستان زرنديه حدود 150 هکتار بود كه پيش بيني مي‌شود امسال اين سطح به بيش از 300 هكتار برسد.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی زرندیه افزود: در سال جاري بذور اصلاح شده خارجي و داخلي کلزا، با قابليت توليد بالا تهيه و تدارک ديده شده و از طرف عاملين فروش در اختيار كشاورزان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: کشت کلزا علاوه بر مزاياي اقتصادي مي‌تواند در استمرار و پايداري توليد بسيار موثر باشد. تناوب كشت كلزا موجب افزايش حاصلخيزي خاک، كاهش جمعيت آفات و بيماري‌ها و علف‌هاي هرز مزارع شده و موجب افزايش 30 درصدي توليد غلات مي‌شود.

قاسمی، بیان کرد: كلزا يكي از گياهان روغني است كه دانه آن حاوي 45-40 درصد روغن و 35-25 درصد پروتئين است. روغن كلزا بدليل تركيب مناسب اسيدهاي چرب غير اشباع و درصد پايين اسيدهاي اشباع، همانند زيتون جزو با كيفيت‌ترين روغن‌هاي خوراكي است.

وی گفت: در سال جاري حدود 17000 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي شهرستان زرنديه زير كشت محصولات پاييزه گندم آبي و ديم، جو و كلزا قرار مي‌گيرد.

به گفته این مقام مسئول در جهاد کشاورزی زرندیه تاكنون حدود 300 تن بذر و هزار تن انواع كودهاي شيميايي بين كشاورزان توزيع شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group