دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

 

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد به بهانه بدهی، فعالیت صنایع را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، صادق نجفی در جریان بازدید از شهرک صنعتی شهر زاویه از توابع شهرستان زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه هیچ بانک و سازمان و یا اداره دولتی حق ندارد به بهانه بدهی مالیاتی، تامین اجتماعی، بدهی بانکی و ... صنایع کشور را تعطیل کند، تصریح کرد: بانک‌ها حق ندارند به بهانه چک برگشتی مانع از اعطای تسهیلات به صنایع شوند و حق تعطیل کردن صنایع را ندارند. این جزو مصوبات دولت است و به سران قوا نیز ابلاغ شده است.

وی با اشاره به فعالیت افزون بر 90 واحد صنعتی در این شهرک صنعتی اظهار کرد: استان مرکزی از استان‌های صنعتی و فعال کشور است و شرکت‌های صنعتی استان جزو واحدهای اولویت‌دار حمایتی هستند تا بتوانند خدمات فنی واحدهایی مانند نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع بزرگ فلزی را انجام دهند و قطعات و تکنولوژی واحدهای مادر را تامین و تولید کنند.

نجفی با اشاره به ابلاغ تبصره 18 با هدف برنامه‌ریزی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار با توجه به ظرفیت و استعدادهای هر منطقه عنوان کرد: نزدیک به 34 هزار میلیارد اعتبار از سوی دولت با نرخ 10 الی 14 درصد برای ایجاد اشتغال از روزهای آینده در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در خصوص تبصره 6 هم موضوع مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده است که بالغ بر 1100 میلیارد تومان به واحدهای صادراتی کمک خواهد شد و 31 هزار و 500 واحد نیز در ردیف نوسازی و بازسازی قرار گرفته اند.

معاون وزیر صنایع تاکید کرد: براساس آمایش سرزمین و مزیت‌های منطقه‌ای در هر شهرستان دو صنعت کوچک و متوسط مورد حمایت قرار خواهد گرفت و با اعمال مشوق‌های لازم زمینه ایجاد آنها را فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در 21 مردادماه بزرگترین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط در مصلی تهران برگزار خواهد شد، گفت: هم اکنون 1300 واحد برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.

وی تامین نیازهای این واحدها به ویژه تامین مواد اولیه واحدهای کوچک و متوسط با ثبت سفارش را اولویت این سازمان دانست و گفت: مواد اولیه باید به گونه‌ای تامین و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که تعللی در چرخه فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی بوجود نیاید.

نجفی صنایع پوشاک، صنایع پائین دستی پتروشیمی، کیف، کفش را از جمله رسته‌هایی دانست که با سرمایه‌گذاری کمتر اشتغال بیشتر ایجاد می‌کنند و جز اولویت‌های حمایتی هستند و با جلوگیری از واردات تولیدات مشابه تولید داخل در چرخه حمایتی خاص قرار گرفته‌اند تا اشتغال بیشتر ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: علاوه بر تسهیلاتی که اشاره شد بالغ بر 200 میلیارد تومان در قالب یارانه از منابع داخلی سازمان با هماهنگی بانک‌ها و وزارت کار به صنایع کوچک تخصیص می‌یابد و نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان هم برای کاهش سود بانکی تخصیص می‌یابد تا بتوانند با سود هشت درصد بانکی تسهیلات دریافت کنند.

وی در ادامه از شناسایی واحدهایی خبر داد که با ظرفیت کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت می‌کنند و گفت: بالغ بر 12 هزار واحدی که با ظرفیت پائین فعالیت می‌کنند شناسایی و میزان فعالیت و نوع تولید آنان مشخص شده است و در نظر داریم با اعطای تسهیلات 6 و 4 درصدی در روستاها و مناطق محروم و در شهرها از 8 الی 12 درصد مورد حمایت قرار گیرند.

نجفی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کمیسیون صنایع و انرژی مجلس اظهار کرد: در این جلسه که با حضور وزیر نیرو برگزار شد قرار بر این شد که برق هیچ واحد تولیدی به هیچ عنوان قطع نشود و اگر قرار شد قطع شود با هماهنگی قبلی صورت گیرد و همچنین مقرر شد با سرمایه‌گذاری از طریق احداث نیروگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی برق مورد نیاز صنایع تامین شود تا شاهد قطعی برق نباشیم.

وی با اشاره به رشد 5.3 مگاواتی مصرف برق صنایع کشور گفت: با توجه به این میزان رشد در مصرف برق ضرورت احداث نیروگاهها برای تامین نیاز برق صنایع دو چندان است.

معاون وزیر صنایع در ادامه به اجرای طرح‌های مشارکت خارجی اشاره کرد و گفت: بالغ بر 2.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است و در شهرک‌های قزوین، کردستان، آذربایجان غربی، تهران و خراسان رضوی تعداد زیادی سرمایه‌گذار خارجی در بسیاری از رسته‌های اشتغالزا مانند پوشاک با برندهای معروف فعالیت دارند.

وی گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته به دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی هستیم که با هزینه کمتر اشتغال بیشتر با ارزش افزوده بالا ایجاد کنند.

نجفی در ادامه به وجود پارک علم و فناوری در هر استان کشور گفت: در این پارک ها شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند و هم اکنون در چهار استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی پارک‌های جدید در حال ایجاد است.

وی از استان مرکزی به عنوان قطب تولیدی و صنعتی کشور یاد کرد و گفت: هم اکنون در استان مرکزی با محدودیت واگذاری اراضی برای ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی مواجه هستیم و امیدواریم در قالب تبصره 18 بتوانیم با اعطای تسهیلات به دنبال تنوع صنعت باشیم و رسته هایی که با اشتغال و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارند را در اولویت قرار دهیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group