پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

می گویند وقتی لشگر مغول بر بخارا استیلا پیدا کرد، شهری که چشم و چراغ تمام ماوراء النهر و مأمن و مکمن اجتماع فضلا و دانشمندان بود آن چنان ویران شد که فراریان معدود این شهر جز جامه ای که بر تن داشتند، نتوانستند چیز دیگری با خود ببرند.

یکی از اهالی بخارا که پس از آن واقعه جان سالم به در برده و به خراسان گریخته بود چون حال بخارا را از او پرسیدند جواب داد: "آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند".

 

این توصیف موجزترین و گویاترین وصفی بود که می شد برای آنچه بر بخارا و مردمانش رفت، گفت.

 

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، شاید مقایسه آنچه بوسیله قوم مغول بر بخارا و دیگر سرزمین های تحت اشغال مغول رفته با آنچه بوسیله انسان بر مزارع و باغات و مراتع و جنگل ها و در یک کلام "طبیعت یا منابع طبیعی" می رود، در نگاه اول بی ربط به نظر برسد، اما کمی تامل در این معنا نشان می دهد که آنچه انسان بی تفاوت و خودخواه و خودمحور با طبیعت می کند کم از آنچه قوم مغول با مردم بخارا کرد ندارد، گواینکه دود به آتش کشیده شدن بخارا و مردمانش تنها ممکن است به چشم مردم یک شهر یا یک کشور و در نهایت همان قوم مغول رفته باشد، اما به تایید دانشمندان سراسر دنیا دود به آتش کشیده شدن حتی یک قطعه جنگل یا باغ و زمین کشاورزی به چشم تمامی مردمان دنیا خواهد رفت و از نمونه های بارز خسارت هایی که در این مسیر متحمل شده ایم، گر م شدن بیش از حد زمین، سوراخ شدن لایه ازن، آب شدن یخچال های بزرگ در قطب شمال، تغییرات اقلیم و خشکسالی های گسترده و ... است که تبعات آن هیچ کشوری را بی نصیب نگذاشته است.

 

شاید از زبان یک درخت باقیمانده از یک حریق، البته اگر زبان و قدرت توصیف آنچه بر او و همجنسانش را می داشت، همان وصفی را درخصوص واقعه ای که تجربه کرده بشنویم که آن بخارایی از حمله مغول کرده بود.

 

بعد از ظهر داغ جمعه ۲۹ تیر ۹۷ خبر رسید که مراتع و باغ‌های پلنگ‌آباد ساوه به آتش کشیده شده است، خبری که سالهاست به عناوین گوناگون از نقاط مختلف کشور و دنیا به گوش می رسد و زود فراموش می شود.

 

گرمای بیش از حد هوا هر سال گوی سبقت را از سال‌های قبل می‌رباید و پدیده گرمایش جهانی بدست انسان، باعث شده تا آب و هوای کره زمین دستخوش ناهمگونی شده و شاهد فجایع محیط زیستی در این کره سبز باشیم ... و البته در نهایت دود تمامی این خرابی ها به چشم بشر خواهد رفت.

 

معمولا علت اکثر این آتش سوزی‌ها عامل انسانی است. بی احتیاطی گردشگران یا چوپانانی که در اثر بی احتیاطی هنگام ترک محل، آتش اجاق خود را خاموش نکرده اند یا حتی ته سیگار روشن یک رهگذر، گیاهان خشکیده که حکم باروت دارند را به آتش می کشد و در این میان انسان بی احتیاط نقش چاشنی انفجاری باروت را بازی می کند.

 

آتش بی احتیاطی چند انسان بی خبر علاوه بر باغداران و کشاورزان پلنگ آباد دودمان بسیاری از کشاورزان و باغداران در ایران را به باد داده است. هرچند وقتی کار به سوختن مراتع و جنگل ها می کشد که نمونه های آن نیز کم نیست، در واقع آنچه بر باد می رود، نه تنها سرمایه یک شهر، بلکه سرمایه یک ملت و بهتر بگوییم سرمایه تمامی مردمان این کره خاکی است، چراکه تاثیر تغییرات طبیعی مرز نمی شناسد.

 

مردم و مسئولان در سراسر دنیا و البته بیشتر از همه در کشورهای پیشرفته خیلی وقت است که این تاثیرگذاری ر ا باور کرده اند و برپایی کمپین های بین المللی و کنوانسیون ها و سمینارها و ... حتی در حالت شعاری شان گام هایی برای جبران خطاهایی هستند که انسان در قبال طبیعت مرتکب شده و کارد را به استخوان رسانده است.

 

شکی نیست که وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور در فصل گرم سال یکی از مهمترین معضلات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور است.

 

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان اینکه هر چه شدت گرما افزایش یابد استعداد حریق بالا می‌رود و با وجود اینکه چندین عامل در وقوع حریق اثرگذار است، اما ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد و از این میزان نزدیک به ۶۰ درصد این وقایع سهوی اتفاق می‌افتد و حدود ۴۰ درصد نیز عمدی است که به دلایلی چون اهداف قومی- قبیله‌ای یا تصرفات غیرمجاز زمین صورت می‌گیرد

.

سبزعلی اظهار کرد: با آغاز فصل تابستان و ایام تعطیلات مدارس و افزایش مسافرت و گردشگری، مناطق مرتعی کشور به شدت در معرض خطر آتش سوزی قرار می گیرد

.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه روشن شدن آتش ممکن است به خود خانواده‌ها نیز آسیب بزند، گفت: کد ۱۵۰۴ در سراسر کشور فعال است تا شهروندان بتوانند گزارش ها و اطلاعات مربوط به تخریب، تصرفات، چرای غیر مجاز و به ویژه حریق را به طور شبانه روز به اطلاع نیروهای یگان منابع طبیعی و محیط زیست برسانند. از شهروندان در خواست می کنیم در صورت مشاهده موارد حریق با این سامانه تماس گرفته و اطلاعات محل را، گزارش کنند

.

به گزارش ایسنا، هرچند کد 1504 برای اطفای حریق آماده است، اما به نظر می رسد آنچه باید بیش از همه مورد توجه قرار گیرد، پیشگیری و احتیاط و جلوگیری از گسترش شعله اولیه یا مهار آن در مراحل آغازین است تا در وهله اول با تکیه بر فرهنگ سازی و حساس سازی اقشار مختلف مردم بویژه گردشگران درخصوص ارزش منابع طبیعی حریقی صورت نگیرد و در وهله دوم اگر حریقی رخ داد و افرادی آن را شاهد بودند از اطلاعات اولیه درخصوص مهار حریق های کوچک آگاه باشند تا حریقی کوچک به فاجعه ای بزرگ منتهی نشود.

 

به گفته وی، 150 هکتار از جنگل های شمال کشور قربانی سهل‌انگاری مسافران نوروز 97 شد. تعطیلات نوروزی حداقل 14 روز است، وقتی تنها در 14 روز منابع طبیعی ایران چنین خسارتی را البته تنها در جنگل های شمال متحمل شده باشند، سوال اینجاست که در تعطیلات تابستانی منابع طبیعی این کشور چه خسارات هنگفتی را متحمل خواهد شد؟

 

بویژه اینکه اینگونه حریق ها عموما در مناطق صعب العبور رخ می دهد و در چنین مناطقی خودروهای آتش نشانی عموما امکان حضور پیدا نمی کنند و تا آمدن نیروهای امدادی و یگان منابع طبیعی شاید کار از کار بگذرد و هکتارها زمین بر باد رفته باشد.

 

به قول مهدی فرقانی پور فعال محیط زیست در ساوه، کار آتش سوزاندن است، می ماند وظیفه ما که چگونه از آن بهره برداری کنیم، بسوزانیم برای آبادانی یا برای نابودی.

 

نکته مهم در این بخش آنجاست که در شرایط موجود که مردم آنچنان که باید به اهمیت منابع طبیعی باور پیدا نکرده اند و اقدام کارآمدی برای ایجاد باور وظیفه مندی نسبت به حفاظت از منابع طبیعی در جامعه و بویژه دانش آموزان انجام نشده، آتش ها همچنان در مراتع و جنگل ها برپا می شوند و خاموش نمی شوند و از همه مهمتر نمی دانیم آتش بعدی کدام خرمن را خواهد سوزاند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group