چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 | Wednesday 1 May 2024

رئیس سازمان امور عشایری استان مرکزی گفت: حدود 20 درصد از گوشت قرمز مصرفی استان مرکزی توسط عشایر تولید می شود.

علی ‌ اکبر منصوری در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به اعطای تسهیلات به عشایر استان، اظهار کرد: بخش عمده ای از تسهیلات اعطایی به عشایر استان در راستای تقویت زنجیره تولید گوشت قرمز و توسعه دامداری ‌ ها تخصیص می یابد.

وی تولید محصولات لبنی را از دیگر فعالیت ‌ های عشایر در حوزه تولیدات دامی بیان کرد و گفت: در نیمه نخست سال جاری علاوه بر تولید 2500 تن گوشت قرمز بالغ بر 1300 تن شیر و 100 تن سایر فرآورده های لبنی تولید شده است.

وی به تولیدات باغی و زراعی نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری بالغ بر هزار تن محصولات باغی و 12 هزار تن محصولات زراعی توسط عشایر استان تولید شده است.

منصوری جمعیت عشایر استان مرکزی را بیش از پنج هزار نفر در قالب حدود 800 خانوار براساس سرشماری انجام شده، اعلام کرد و گفت: عشایر استان مرکزی با فعالیت در حوزه دامداری علاوه بر تولیدات دامی و لبنی، 250 تن پشم گوسفند از 350 هزار راس دام سبک تولید می ‌ کنند.

وی جمعیت عشایری استان مرکزی را از متنوع ترین جمعیت های عشایری کشور به لحاظ حضور عشایر از نقاط مختلف کشور دانست و گفت: در شهرستان ‌ های ساوه و زرندیه که بیشترین جمعیت عشایری استان مرکزی را در خود دارند از عشایر ایل مغان و شاهسون بغدادی که جایگاه اصلی آنان استان اردبیل است حضور دارند و عشایر ایل سنگسری که جایگاه اصلی آنان استان های سمنان، تهران و البرز است در منطقه رودشور زرندیه زیست موقت دارند.

رئیس سازمان امور عشایری استان مرکزی در ادامه عنوان کرد: عشایر طایفه کله کوهی و کردکلهر که جایگاه اصلی آنان در استان ‌ های فارس و کرمانشاه است نیز در منطقه قره ‌ چای، گزل ‌ دره و شریف آباد از توابع شهرستان ساوه سکونت دارند.

وی عشایر ساکن در شهرستان خمین را عشایر ایل ذلکی دانست که جایگاه اصلی آنان استان ‌ های لرستان و خوزستان است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group