جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

سومین سوگواره شهرستان زرندیه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، گفت: هیات داوران سومین سوگواره تعزیه شهرستان زرندیه متشکل از متین رضوانی پور، مسلم نادعلی‌زاده و قاسم هادی پور در این سوگواره نفرات برتر بخش‌های تدارکات، طفل‌خوان، زنانه‌خوان، مخالف‌خوان سرپا، مخالف‌خوان تخت، موافق‌خوان مکمل، مخالف‌خوان مکمل، شهادت‌خوان، امام‌خوان، موزیک(شیپور و طبل ریز) نفرات برتر را معرفی کردند.

احمد جوانمرد افزود: در مراسم اختتامیه مجموعا 24 نفر از تعزیه‌خوانان دیپلم افتخار سوگواره همراه با تندیس و هدایای نفیس و 15 نفر دیگر لوح تقدیر، تندیس وهدایایی دریافت کردند.

وی هدف از برگزاری این سوگواره را ارج نهادن به مقام شامخ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، حفظ و اشاعه فرهنگ ایثار وشهادت، انتقال فرهنگ عاشورا به نسل‌های بعدی، سازماندهی گروه‌های تعزیه شهرستان، ایجاد همدلی و تعامل بین گروه‌های تعزیه شهرستان، رشد و اعتلای هنر فاخر و مذهبی تعزیه عنوان کرد.

جوانمرد با تقدیر از همکاری و حمایت تمامی افرادی که در امر برگزاری این سوگواره مشارکت داشتند، گفت: اگر این همدلی، دوستی و عشق به آستان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نبود هرگز این اتفاق مهم فرهنگی هنری به این وسعت و ظرافت در شهرستان شکل نمی‌گرفت.

وی در ادامه به بخشی از بیانیه هیئت داوران سومین سوگواره تعزیه شهرستان زرندیه که در مراسم اختتامیه صادر شد اشاره کرد و گفت: واقعه عظیم عاشورا هیچ­گاه از یادها محو نخواهد شد و جان­های آگاه تا ابد سوگوار سالار شهیدان خواهند بود. گریستن بر امام حسین (ع) و شهدای کربلا پاسداشت ایثار و آزادگی بزرگمردانی است که سر در برابر ظلم و ثروت و تزویر فرود نیاوردند؛ سوگواری برای سیدالشّهدا (ع) گرامی­داشت دین­داری عزّت­مدارانه و عدالت­طلبانه است، از این رو لازم است تا در راه اعتلای مجالس تعزیت و ارتقای سطوح معرفتی جامعه دینی بیش از پیش بکوشیم.

جوانمرد با اشاره به فرازی از این بیانیه اظهار کرد: در این بیانیه آمده است، یکی از مظاهر عزاداری در جوامع شیعی از قرن­ها پیش، برگزاری مجالس تعزیه بوده است. تعزیه به عنوان هنری نمایشی و آیینی سنّتی، رسالت به تصویر کشیدن حماسه­ها و مصائب اهل بیت (ع) را بر عهده دارد. پیداست که در گذر زمان، این هنر سنّتی نیز مانند برخی روضه­خوانی­ها و مدّاحی­ها دست­خوش پاره­ای انحرافات و تحریفات گردیده است که اصلاح آن­ها ضروری است. برگزاری سوگواره­های تعزیه صرفاً برای اجرای مجالس تعزیه نیست بلکه محملی است برای اصلاح نقاط ضعف، تصحیح اغلاط و زدودن تحریفات و عبارات موهن از متون و مجالس، تا به تدریج شبیه­خوانی به عنوان هنری پاک و متعالی به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی بیان کرد: شهرستان زرندیه در تعزیه­خوانی از لحاظ متن و اجرا صاحب سبکی خاص است. مرحوم عبدالحسین معین­البکا روحانی و شاعر گران­قدر این منطقه با سرودن مجالس تعزیه فاخر، نام و یاد خود را جاودانه ساخت. جای بسی خوش­وقتی است که بسیاری از گروه­های تعزیه در این شهرستان هم­چنان اشعار آن مرحوم را به اجرا در می‌آورند. امید است که گروه­های مختلف تعزیه در این منطقه، علاوه بر آموختن سبک­های دیگر شبیه­خوانی، به اجرای شکوهمند تعزیه سنتی خویش وفادار بمانند تا این سبک فاخر و اشعار ارزشمند حفظ و به نسل­های آینده منتقل شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group