يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 | Sunday 5 May 2024

سومین سوگواره شهرستان زرندیه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، گفت: هیات داوران سومین سوگواره تعزیه شهرستان زرندیه متشکل از متین رضوانی پور، مسلم نادعلی‌زاده و قاسم هادی پور در این سوگواره نفرات برتر بخش‌های تدارکات، طفل‌خوان، زنانه‌خوان، مخالف‌خوان سرپا، مخالف‌خوان تخت، موافق‌خوان مکمل، مخالف‌خوان مکمل، شهادت‌خوان، امام‌خوان، موزیک(شیپور و طبل ریز) نفرات برتر را معرفی کردند.

احمد جوانمرد افزود: در مراسم اختتامیه مجموعا 24 نفر از تعزیه‌خوانان دیپلم افتخار سوگواره همراه با تندیس و هدایای نفیس و 15 نفر دیگر لوح تقدیر، تندیس وهدایایی دریافت کردند.

وی هدف از برگزاری این سوگواره را ارج نهادن به مقام شامخ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، حفظ و اشاعه فرهنگ ایثار وشهادت، انتقال فرهنگ عاشورا به نسل‌های بعدی، سازماندهی گروه‌های تعزیه شهرستان، ایجاد همدلی و تعامل بین گروه‌های تعزیه شهرستان، رشد و اعتلای هنر فاخر و مذهبی تعزیه عنوان کرد.

جوانمرد با تقدیر از همکاری و حمایت تمامی افرادی که در امر برگزاری این سوگواره مشارکت داشتند، گفت: اگر این همدلی، دوستی و عشق به آستان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نبود هرگز این اتفاق مهم فرهنگی هنری به این وسعت و ظرافت در شهرستان شکل نمی‌گرفت.

وی در ادامه به بخشی از بیانیه هیئت داوران سومین سوگواره تعزیه شهرستان زرندیه که در مراسم اختتامیه صادر شد اشاره کرد و گفت: واقعه عظیم عاشورا هیچ­گاه از یادها محو نخواهد شد و جان­های آگاه تا ابد سوگوار سالار شهیدان خواهند بود. گریستن بر امام حسین (ع) و شهدای کربلا پاسداشت ایثار و آزادگی بزرگمردانی است که سر در برابر ظلم و ثروت و تزویر فرود نیاوردند؛ سوگواری برای سیدالشّهدا (ع) گرامی­داشت دین­داری عزّت­مدارانه و عدالت­طلبانه است، از این رو لازم است تا در راه اعتلای مجالس تعزیت و ارتقای سطوح معرفتی جامعه دینی بیش از پیش بکوشیم.

جوانمرد با اشاره به فرازی از این بیانیه اظهار کرد: در این بیانیه آمده است، یکی از مظاهر عزاداری در جوامع شیعی از قرن­ها پیش، برگزاری مجالس تعزیه بوده است. تعزیه به عنوان هنری نمایشی و آیینی سنّتی، رسالت به تصویر کشیدن حماسه­ها و مصائب اهل بیت (ع) را بر عهده دارد. پیداست که در گذر زمان، این هنر سنّتی نیز مانند برخی روضه­خوانی­ها و مدّاحی­ها دست­خوش پاره­ای انحرافات و تحریفات گردیده است که اصلاح آن­ها ضروری است. برگزاری سوگواره­های تعزیه صرفاً برای اجرای مجالس تعزیه نیست بلکه محملی است برای اصلاح نقاط ضعف، تصحیح اغلاط و زدودن تحریفات و عبارات موهن از متون و مجالس، تا به تدریج شبیه­خوانی به عنوان هنری پاک و متعالی به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی بیان کرد: شهرستان زرندیه در تعزیه­خوانی از لحاظ متن و اجرا صاحب سبکی خاص است. مرحوم عبدالحسین معین­البکا روحانی و شاعر گران­قدر این منطقه با سرودن مجالس تعزیه فاخر، نام و یاد خود را جاودانه ساخت. جای بسی خوش­وقتی است که بسیاری از گروه­های تعزیه در این شهرستان هم­چنان اشعار آن مرحوم را به اجرا در می‌آورند. امید است که گروه­های مختلف تعزیه در این منطقه، علاوه بر آموختن سبک­های دیگر شبیه­خوانی، به اجرای شکوهمند تعزیه سنتی خویش وفادار بمانند تا این سبک فاخر و اشعار ارزشمند حفظ و به نسل­های آینده منتقل شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group