جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی از دو برابر شدن بودجه بخش خرقان شهرستان زرندیه خبر داد و گفت: این بخش در آینده نزدیک از بن‌بست خارج می شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدرضا منصوری در آیین جشن خرمن که با هدف پاسداشت تولید گندم و معرفی پتانسیل های بخش خرقان در این بخش برگزار شد، اظهار کرد: در کنار زمینه سازی افزایش کیفیت تولید، تقویت مهر و دوستی پس از یکسال تلاش از دستاوردهای مهم این جشن است.

وی با اشاره به اینکه بخش خرقان زرندیه از ظرفیت های بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است، افزود: با تلاش های صورت گرفته بودجه این بخش به جهت برخورداری از پتانسیل های یاد شده دو برابر شد.

وی افزود: در سال های گذشته رتبه شهرستان زرندیه در تخصیص بودجه استانی در میان 12 شهرستان استان، در ردیف هشتم قرار داشت، اما به دنبال پیگیری های انجام شده این شهرستان توانست در سال گذشته به رتبه اول دست یابد و امسال نیز در رتبه برتر استانی قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش بودجه ساوه و زرندیه در دو سال اخیر اظهار کرد: به دنبال افزایش بودجه شاهد احداث و توسعه زیرساخت های لازم در این منطقه بوده ایم که در حوزه راه با احداث مسیر جدید ساوه و زرندیه به مشهد فاصله این دو شهرستان تا مشهد به میزان دو ساعت کاهش خواهد یافت. این پروژه در حال اجراست و تحقق کامل آن نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: تسریع در احداث کمربندی ساوه، افتتاح ایستگاه راه آهن، برخورداری ساوه و زرندیه از قطار سریع السیر، آسفالت راه های روستایی خرقان، افتتاح درمانگاه شبانه روزی این بخش، خرید آمبولانس و استقرار اورژانس هوایی در زرندیه بخش مهمی از اقدامات صورت گرفته است.

وی از شوراها و دهیاری های خرقان خواست با توجه به افزایش دو برابری بودجه به طور ماهانه رقم تخصیصی را اعلام کرده و با نیازسنجی و اولویت بندی پروژه ها روند توسعه این بخش را تسریع بخشند.

وی با اشاره به مشکلات این بخش در حوزه آب، راه و خدمات زیرساختی افزود: علاوه بر توجه ویژه در این حوزه ها در آینده نزدیک خرقان از بن بست خارج خواهد شد و با اجرای یک راه مواصلاتی از روستای تیره به عنوان آخرین روستای خرقان به استان قزوین، این بخش از بن بست خارج شده و با کاهش 60 کیلومتری مسیر خرقان به شمال کشور حدود یکساعت در مدت زمان سفر به شمال کشور از ساوه و زرندیه صرفه جویی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین به انعقاد قرارداد با شرکت خودروسازی رنو اشاره کرد و افزود: کل درآمد استان در تمامی حوزه ها 15 هزار میلیارد ریال است، اما با سرمایه گذاری این شرکت 20 هزار میلیارد ریال در سال به درآمد استان افزوده می‌شود و با اشتغال 6 هزار نفر تحول مهمی در حوزه نیروی کار این شهرستان رخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، فرماندار زرندیه نیز در این جلسه افزود: در دولت یازدهم انقلاب بزرگی در حوزه راه، آب و زیرساخت ها صورت گرفت .

جعفر نخستین با اشاره به افزایش بودجه شهرستان زرندیه اظهار کرد: میزان بودجه شهرستان زرندیه به حدی افزایش یافت که از رتبه های آخر در ردیف برتر استان قرار گرفت و اقدامات زیربنایی در این شهرستان انجام شد .

وی گفت: بیشترین مبلغ اختصاصی در حوزه روستاها تخصیص لازم به منظور تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است که منجر به توسعه اقتصادی روستاها می شود .

فرماندار زرندیه اظهار کرد: اختصاص مبلغ در حوزه آب شرب، کشاورزی و راهها در ردیف های بعدی قرار دارد که موجب ماندگاری بیشتر مردم در روستاها شده است .

وی در ادامه با اشاره به محرومیت های بخش خرقان اظهار کرد: خرقان به دلیل برخی محرومیت ها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد .

نخستین با اشاره به ظرفیت های ویژه بخش خرقان در حوزه گردشگری و تولیدات کشاورزی و دامی اظهار کرد: این بخش پرظرفیت با حمایت های لازم از ظرفیت توسعه ای خاص برخوردار است .

به گزارش ایسنا، امام جمعه پرندک نیز گفت: کار کشاورزی در اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شارع مقدس اسلام به کار در زمین زراعی و پرورش حیوانات توصیه کرده است .

حجت الاسلام سید حسن سید محمدی افزود: با معرفی پتانسیل های بخش خرقان می توان به رونق تولید ملی کمک کرد و اقتصاد خرقان که از طریق کشاورزی و تولید اداره می شود را توسعه داد .

در این مراسم از کشاورزان و گندم کاران نمونه بخش خرقان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد

 

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت در حمایت از کشاورزی کم نگذاشته است، افزود: در سایه برنامه ریزی و تلاش دولت و همراهی مردم گذر از وابستگی و حرکت به سمت استقلال در حال انجام است و این رویکرد به عنوان مهمترین اولویت در دولت یازدهم حاکم شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، عباس کشاورز در آیین جشن خرمن که در بخش خرقان شهرستان زرندیه برگزار شد، اظهار کرد: در سال 92 که سال آغاز بکار دولت بود سالانه 7 میلیون تن گندم به کشور وارد می شد اما با اقدامات حمایتی دولت در حال حاضر به خودکفایی در تولید گندم رسیده ایم و این توفیق بزرگی برای دولت است.

وی افزود: در ابتدای کار این دولت 1.5 میلیون تن شکر به کشور وارد می شد ولی در حال حاضر واردات شکر به کمتر از 600 هزار تن رسیده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به تولید گندم دیم در خرقان، این نوع کشت را از سخت ترین و پیچیده ترین انواع کشت دانست و اظهار کرد: در این نوع کشت کشاورز چشم به آسمان دارد و به همین دلیل کار با دشواری پیش می رود به همین دلیل توجه به دیم کاری در اولویت های دولت قرار دارد و توانسته است دغدغه کشاورزان دیم کار را به حداقل برساند.

وی در ادامه به کشاورزان دیم کار توصیه کرد که از رویکرد تک محصولی در کشت دیم و اکتفا به تولید گندم فاصله گرفته و به تنوع تولیدات بیندیشند و افزود: به این ترتیب در صورت آسیب دیدن یکی از محصولات، کشاورز خسارت نمی بیند.

کشاورز با بیان اینکه کشت گندم دیم شکننده است افزود: در خرقان محصول گندم دیم تولید می شود و کمتر به تولید حبوبات پرداخته می شود در حالی که باید با توسعه کشت حبوبات به سمت درآمد پایدار در حوزه کشاورزی حرکت کرد.

وی پرهیز از کشت گندم به صورت عمیق، پرهیز از کاربرد گاوآهن در مزارع کشت دیم گندم و حفظ بخشی از پوشش گیاهی مزرعه را به کشاورزان توصیه کرد و افزود: این اقدامات در راستای کاهش آسیب و اثرات بلایای طبیعی و سرمازدگی انجام می شود.

کشاورز اظهار کرد: براساس نظر کارشناسان تغذیه سالم گیاه و اجرای توصیه های موجود در خصوص مصرف کود باید مد نظر کشاورزان قرار بگیرد.

معاون وزیر در پایان در خصوص دغدغه کشاورزان در مورد تعیین تکلیف اراضی کشاورزی اظهار کرد: این مهم از دغدغه های دولت نیزهست اما محدودیت های قانونی اجازه تصمیم گیری در این خصوص را نمی دهد و هیات های کارشناسی باید در منطقه حضور یافته و در خصوص تعیین تکلیف اراضی اعلام کنند تا وزارت کشاورزی بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group