شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: منابع آبی محدود شهرستان پاسخگوی شیوه های سنتی آبیاری نیست.

احمد قره ‌ بیگلو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: مهمترین درخواست از کشاورزان این است که با توجه به تغییر شرایط اقلیمی منطقه و محدودیت ‌ هایی که در حوزه آب وجود دارد، بر تغییر جدی در روش ‌ های سنتی به سمت روش های نوین آبیاری همت کنند.

وی بیان کرد: برای کشاورزان امروزه کشت ‌ های با نیاز آبی بالا توجیه ‌ پذیر نیست و باید به کشت با نیاز آبی کمتر روی آورند. در صنعت کشاورزی آبیاری سنتی جواب نمی ‌ دهد و فعالان این حوزه می ‌ بایست مزارع زیر کشت خود را به روش آبیاری نوین بارانی، قطره ‌ ای، تیپ و... مجهز کنند.

وی گفت: کشاورزان صیفی ‌ کار باید تدابیری بیندیشند که مصرف آب را در هر هکتار از 16 هزار متر مکعب به 4 هزار متر مکعب کاهش دهند و با استفاده از روش آبیاری تیپ این مهم امکانپذیر است.

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه با تاکید بر حضور در جلسات ترویجی جهاد کشاورزی شهرستان اظهار کرد: در سایه همکاری دوجانبه بین جهاد کشاورزی و کشاورزان اقدامات خوبی در راستای تغییر الگوی کشت صورت گرفته است.

قره بیگلو در ادامه گفت: سالانه بیش از 330 هزار تن انواع محصولات در شهرستان تولید می ‌ شود که اگر بخواهیم تقسیم ‌ بندی کنیم محصولات پاییزه زراعی در وسعت 17 هزار و 500 هکتار معادل 56 هزار تن است و از جمله این تولیدات را می ‌ توان گندم و جو دیم و آبی عنوان کرد.

سطح زیر کشت محصولات بهاره این شهرستان 6 هزار هکتار است که 132 هزار تن محصول تولیدی دارد و 94 هزار تن محصولات باغی نیز در سطح 13 هزار و 500 هکتار از باغات شهرستان تولید می شود، همچنین محصولات دامی شامل شیر، گوشت سفید، ‌ گوشت قرمز، عسل، تخم ‌ مرغ و... است که در مجموع 48 هزار تن است.

این مقام مسئول تاکید کرد: رویکرد جهاد کشاورزی در خصوص خدمات دهی به فعالان این حوزه کاملا تخصصی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group