شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زرندیه تعلل در پرداخت‌ها را علت عدم رغبت کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی در این شهرستان دانست.

احمد قره‌بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: پرداخت نشدن به موقع خسارات و مناسب عمل نکردن صندوق‌های بیمه و از طرفی پایین بودن میزان تعهدات موجب شده است تا فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان و باغداران به خوبی نهادینه نشود.

وی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه اظهار کرد: طی سالیان گذشته شاید در حدود 90 درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی، باغی و... تحت پوشش بیمه می‌رفت ولی پرداخت خسارت با تأخیر انجام می‌شد. امروزه کشاورزان رغبت زیادی برای بیمه کردن محصول خود ندارند در صورتی که معتقدیم بیمه تنها مرجع قانونی است که کشاورزان می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم صندوق بیمه در عملکرد خود تجدیدنظر کند، افزود: حذف تشریفات اداری و تسهیل در امور مربوط به بیمه و نیز کوتاه کردن مسیر و پروسه بیمه کردن و تسریع در پرداخت، انگیزه کشاورزان را برای بیمه محصولات افزایش خواهد داد.

این مقام مسئول در ادامه به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه‌های گوناگون کشاورزی و دامداری اشاره کرد و با تاکید بر لزوم بیمه تمامی محصولات تولیدی در این شهرستان به برنامه‌های جهاد کشاورزی زرندیه در حوزه دامداری پرداخت و گفت: از جمله برنامه‌های توسعه این شهرستان احداث دو واحد دامداری بزرگ صنعتی شیری هر یک با ظرفیت سه هزار رأس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است که در این راستا همه زیرساخت‌ها و شرایط اعم از صدور مجوزها و ... برای ایجاد این دو واحد هموار شده و پیش‌بینی می‌شود با اجرای کامل این طرح‌ها به یکی از قطب‌های تولید شیر و گوشت استان تبدیل شویم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته 63 تن عسل در شهرستان تولید شده است، افزود: بخش خرقان شهرستان زرندیه برای تولید عسل بسیار مستعد است و ظرفیت‌های بسیار خوبی در شهرستان وجود دارد، اما در سال گذشته به دلیل وجود ریزگردها و خشکسالی وضعیت مطلوبی نداشتیم اما به علت بارندگی ‌ های اواخر سال 95 و اوایل سال 96 مراتع بسیار عالی داریم که پیش ‌ بینی می ‌ شود امسال بتوانیم نسبت به سال گذشته با تناژ بالاتری عسل تولید کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه با بیان اینکه زرندیه یکی از قطب ‌ های کشاورزی استان است، گفت: در سال گذشته با جذب 152 درصدی اعتبارات، رتبه اول استان را کسب کردیم چرا که سهمیه ما سه میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات بوده که با جذب چهار میلیارد و 600 میلیون تومان رتبه نخست استان را در بخش توسعه مکانیزاسیون به دست آوردیم.

وی به احداث سردخانه در شهرستان اشاره کرد و گفت: بزرگترین سردخانه شهرستان زرندیه با ظرفیت 15 هزار تن توسط بخش خصوصی در دهه فجر سال گذشته با حضور مقامات ارشد استان و شهرستان کلنگ‌زنی شد و این پروژه در حال احداث است که فاز اول آن با ظرفیت 5 هزار تن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

قره بیگلو با تاکید بر اینکه کشاورزان محصولات خود را در این سردخانه عظیم نگهداری و ارزش افزوده را بالا ببرند، افزود: همچنین در سالیان قبل سردخانه اختصاصی دیگری نیز در شرکت فدک احداث شده که پسته‌کاران محصول خود را در این واحد ذخیره‌سازی و نگهداری می‌کنند. برخی از محصولات باغی که در خارج از فصل برداشت می‌‌شود عمدتا در سردخانه‌های تهران و کرج نگهداری می‌شوند و با راه‌اندازی کامل سردخانه 15 هزار تنی شهرستان، تمامی محصولات باغی در همین واحد نگهداری خواهند شد.

وی به صنابع تبدیلی شهرستان اشاره کرد و گفت: از آنجاکه شهرستان زرندیه دارای سه شهرک صنعتی مأمونیه، زاویه و پرندک است، حدود 28 واحد صنایع تبدیلی اعم از صنایع غذایی، بسته‌ندی حبوبات، بسته‌بندی گوشت و مرغ و ... در این شهرک‌ها مستقر هستند که شاخص‌ترین این واحدها را می‌توان شرکت صنایع غذایی برتر نام برد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی زرندیه اظهار کرد: در راستای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی هر سرمایه‌گذاری که متقاضی باشد در کمترین زمان ممکن توسط سازمان جهاد کشاورزی استان مجوزهای لازم صادر می‌شود و هیچ محدودیتی نیز وجود ندارد، اما پس از اخذ مجوزهای لازم سرمایه‌گذار می‌بایست طرح مورد نظر را به موقع اجرا کند.

وی به انبار ذخیره گندم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید سالانه گندم شهرستان حدود 25 هزار تن است، انبار مکانیزه گندم وجود ندارد و طی سال خرید گندم با استفاده از نیروهای سازمان تعاون روستایی به صورت مباشر شرکت غله انجام می‌شود و در بخش مرکزی انبارهایی که توسط شرکت تعاون روستایی فعال هستند، خرید گندم را انجام می‌دهند. اما یکی از مشکلات اساسی ما در بخش خرقان این است که ظرفیت انباری در این بخش وجود ندارد و شرکت غله نیز در این بخش امکانات خرید گندم فراهم نکرده است.

مدیر جهادکشاوزی زرندیه بخش خرقان را قطب تولید گندم دانست و گفت: از آنجا که این شهرستان در مجاورت استان تهران قرار گرفته و چند سرمایه‌گذار متقاضی احداث سیلوی گندم در این شهرستان وجود دارد، یک واحد کارخانه آرد با ظرفیت روزانه 250 تن در محور مأمونیه به زاویه با حضور مسئولین استان و شهرستان در سال گذشته افتتاح شد و از ظرفیت‌های این کارخانه آرد نیز به عنوان انبار ذخیره گندم استفاده می‌شود.

وی گفت: در بخش خرقان نیز سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کردند که یک واحد سیلوی 20 هزار تنی در دو مرحله هر کدام با ظرفیت 10 هزار تن احداث کنند که جلسات اولیه برگزار و مقدمات عملیات اجرایی آن فراهم شده است.

وی در خصوص احداث کارخانه تراکتورسازی در شرکت فدک خشکرود افزود: کارخانه تراکتورسازی فوق با جذب سرمایه‌گذار خارجی و با مشارکت شرکت LS کره جنوبی کلنگ‌زنی شده است و قرار است بزرگترین واحد تراکتورسازی کشور در شهرستان زرندیه احداث شود. جانمایی این واحد در زمینی به مساحت 30 هکتار در حال اجراست.

قره ‌ بیگلو با اشاره به اینکه 7.5 هکتار کشت زعفران در شهرستان وجود دارد، گفت: خوشبختانه کشاورزان و بهره‌برداران زرندیه در سطح 7.5 هکتار کشت زعفران انجام داده‌اند که عملکرد بسیار مطلوبی محسوب می شود. این محصول کمترین نیاز آبی را داشته و به کشاورزان توصیه می‌شود که در فصل گرم سال مانند تابستان در کنار کشت محصولات خود، کشت زعفران را در اولویت برنامه‌های خود لحاظ کنند تا این روند توسعه یابد چرا که این محصول درآمدزاست، ارزش افزوده دارد و آب کمتری مصرف می‌کند.

وی گفت: شهرستان زرندیه دارای 152 رشته قنات است که عمده این قنوات در بخش خرقان هستند. این شهرستان حدود 374 حلقه چاه آب کشاورزی دارد و از نظر وسعت دومین شهرستان وسیع استان است که لازم است با کمک دست ‌ اندرکاران راندمان آبیاری را تا 70 الی 75 درصد افزایش داد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group