جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان زرندیه اجرای طرح‌های تحکیم بنیان خانواده، برگزاری جلسات نارانان، برگزاری کارگاه‌های ایجاد اشتغال و ایجاد تفرجگاه سنتی را از جمله اقدامات حوزه بانوان این شهرستان عنوان کرد.

 

شهلا لعل  تحکیم بنیان خانواده را از راهکارهای موثر در کاهش معضلات اجتماعی برشمرد و افزود: برای این منظور طرح بنیان خانواده ارائه شده که به صورت پایلوت در سال جاری در زرندیه به اجرا گذاشته می‌‌شود.

این کارشناس در خصوص این طرح تصریح کرد: به صورت پایلوت در دو مسجد از زرندیه آموزش‌های مورد نیاز با توجه به نیازسنجی جمعیت بانوان مخاطب در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و... آموزش و مشاوره ارائه داده می‌شود که به این طریق بانوان چه به لحاظ یادگیری حرفه‌ای خاص و خود اشتغالی و چه به لحاظ سطح سواد اجتماعی تقویت و توانمند شوند.

وی با بیان اینکه مسائل بانوان و خانواده سال گذشته در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت، افزود: افسردگی دانش‌آموزان از جمله مسائلی است که با آن مواجه هستیم.

این کارشناس نبود اماکن تفریحی ورزشی برای دانش‌آموزان را از دلایل این امر برشمرد و افزود: منشاء افسردگی دانش‌آموزان عوامل متعددی از جمله وضعیت اقتصادی و خانوادگی است، اما به هر صورت با ایجاد مراکزی مانند مکان‌های ورزشی برای دانش‌اموزان می‌توان از تبعات و تنش‌های آنها کاست و توان مقابله دانش‌آموز با مشکلات احتمالی را ارتقاء داد.

لعل ادامه داد: با توجه به آسیب‌شناسی انجام شده، تقویت و ایجاد مکان‌های مذکور برای دانش‌آموزان از برنامه‌های سال جاری در حوزه زنان و خانواده است.

لعل با اشاره به این نکته که یکی از عوامل طلاق در کشور اعتیاد است، بیان کرد: برای بانوانی که اقوام درجه اول فرد مصرف‌کننده مواد مخدر، بویژه همسر فرد معتاد هستند جلسه نارانان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسات نارانان که برای حمایت از خانواده‌های معتادان برگزار می‌شود آموزش چگونه رفتار کردن با معتادین ارائه می‌شود تا با توانمند شدن بانوان در این زمینه هم بستر ترک برای معتادین فراهم شود و هم شاهد کاهش آمار طلاق به این دلیل باشیم.

این کارشناس در رابطه با وضعیت اشتغال بانوان بویژه بانوان خودسرپرست یا سرپرست خانوار شهرستان گفت: خوشبختانه وضعیت اشتغال بانوان زرندیه در حد مطلوبی است و بانوان اغلب جذب واحدهای صنعتی می‌شوند.

لعل ادامه داد: همچنین برای بانوانی که توانایی کار در واحدهای صنعتی را ندارند و بانوان روستایی، کارگاه مشاغل خانگی برگزار می‌‌شود و بازار فروش صنایع دستی از این طریق مطلوب است. برای فروش محصولات و صنایع بانوان روستایی نیز جشنواره زنان روستایی را برگزار می‌کنیم.

وی از اجرای طرح تفرجگاه سنتی در زرندیه خبر داد و افزود: در این شهر برای بانوان پارک مخصوص در اختیار نیست و به همین دلیل تعدادی از پارک‌های زرندیه در این رابطه مناسب‌سازی خواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: در این طرح مکان‌هایی از پارک به بانوان اختصاص داده می‌شود و در این مکان‌ها به صورت سنتی امکان ارائه آموزش‌های فرهنگی و طرح‌های اشتغال‌زایی فراهم شده و امکان تبادل تجربیات بانوان در دورهمی‌های دوستانه به شکل سنتی فراهم خواهد شد.

لعل این تفرجگاه سنتی را بستری برای جلوگیری از افسردگی بانوان از کار افتاده، بازنشسته و خانه‌دار عنوان کرد و گفت: بانوان به این طریق هم آماده ورود به مشارکت‌های اجتماعی می‌شوند و هم اوقات تنهایی کمتری در منازل دارند.

این کارشناس یکی از مهم‌ترین کمبودهای حوزه بانوان را کمبود امکانات ورزشی عنوان کرد و افزود: سالن‌های ورزشی مکان‌های مناسبی جهت ایجاد شادابی بانوان و شناخت فردی از پتانسیل‌ بانوان در حوزه ورزشی است.

وی همچنین، از اجرای طرح ازدواج مجدد به صورت پایلوت در زرندیه خبر داد و افزود: متولی این طرح کمیته امداد امام خمینی(ره) است و برای زنان سرپرست خانوار به اجرا گذاشته می‌شود که برای بانوان امکان ازدواج مجدد فراهم شده و به این طریق از بروز برخی معضلات اجتماعی جلوگیری شود.

لعل در رابطه با فعالیت سمن‌های حوزه بانوان در این شهرستان گفت: موسسه‌های قرآنی و کانون فرهنگی اجتماعی بانوان سمن‌هایی است که در حوزه بانوان فعالیت دارند.

این کارشناس که عهده‌دار مدیریت انجمن اجتماعی فرهنگی بانوان زرندیه است، در رابطه با فعالیت این انجمن افزود: در این انجمن روزانه حدود 70 نفر با پرداخت هزینه‌ای مناسب تحت آموزش‌های متنوعی جهت توانمندسازی قرار می‌گیرند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group