جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرندیه گفت: از مجموع 490 هزار هکتار اراضی بیابانی و کویری استان مرکزی 270 هزار هکتار آن در شهرستان زرندیه واقع است که بیشترین میزان اراضی بیابانی در سطح استان را شامل می‌شود.

سید محمد میرهاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی افزود: چرای مفرط و نشست آب‌های زیر زمینی، موجب شده است که این منطقه کم‌کم به سوی بیابانی شدن پیشروی کند به گونه‌ای که مناطق بخش مرکزی و اطراف شهر خشکرود مشمول تعریف بیابان شده‌اند.

 

وی از تهیه طرح‌های مطالعاتی و اجرایی بیابان‌زدایی در این مناطق خبر داد و افزود: به همین منظور با مشارکت فعال و خوب مجریان و بهره‌برداران از این عرصه‌ها در قالب طرح‌های بیابان‌زدایی اقدامات اجرایی در قالب بوته‌کاری با استفاده از گونه‌های سازگار در منطقه از قبیل آتریپلکس کانی‌سنس و انجام سایر عملیات اصلاح و احیاء با روش‌های مناسب اقدام شده است به گونه‌ای که در حال حاضر این منطقه به عنوان یکی از مناطق الگو در سطح کشور مطرح است.

 

به گفته وی در راستای تهیه طرح اصلاح و احیای اراضی ملی شهرستان با توجه به وسعت این منطقه بیابانی تاکنون بیش از 15 طرح مطالعاتی و تفصیلی تهیه و اجرای پروژه‌های پیش‌بینی شده در طرح‌ها با مشارکت بهره‌برداران بومی انجام شده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرندیه در ادامه گفت: هم‌اکنون در اجرای طرح بیابانزدایی حدود 150 هزار اصله نهال گلدانی آتریپلکس کانی‌سنس در مساحت 500 هکتار از اراضی بیابانی قطعه چهار زرندیه کاشته شده است.

 

وی افزود: در بین ردیف‌های بوته‌کاری شده نیز عملیات بذرکاری گونه های آگروپایروم و سکاله اجرا می‌شود.

 

وی هدف از اجرای این طرح را حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن و همچنین افزایش ذخیره نزولات جوی عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح ضمن افزایش پوشش گیاهی، علوفه مورد نیاز دام‌های مرتعداران بهره‌بردار نیز فراهم خواهد شد.

 

میرهاشمی در ادامه با اشاره به بروز پدیده فرسایش باد در محدوده روستای کریم‌آباد زرندیه نیز گفت: خشکسالی، چرای بی‌رویه دام ها و از بین رفتن پوشش گیاهی علت آشکار شدن این پدیده در این منطقه است.

 

وی با بیان اینکه بوته‌کاری و ایجاد پوشش گیاهی، خاک را در مقابل فرسایش باد محافظت می‌کند، اضافه کرد: بوته‌کاری در اراضی بیابانی علاوه بر جلوگیری از فرسایش باد سبب تأمین علوفه دامداران و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود.

 

وی با اشاره به شرایط بحرانی منطقه کریم‌آباد این شهرستان خاطرنشان کرد: فرسایش باد و حرکت شن‌های روان در منطقه کریم‌آباد زرندیه در ابتدای امسال سبب ایجاد گرد و غبار و اختلال چند ساعته در تردد وسائط نقلیه در جاده قدیم ساوه زرندیه شد.

 

میرهاشمی با بیان اینکه جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی موهبت‌های الهی و سرمایه‌های عظیم ملی هستند، افزود: این سرمایه‌های عظیم علاوه بر داشتن مزایای فراوان، نقش تنظیم‌کننده‌ای در اکوسیستم و محیط زندگی دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه و یک‌جانبه از منابع طبیعی یا تخریب جنگل‌ها، مراتع و منابع آب و خاک آثار نامطلوب اکولوژیکی و زیان‌های غیر قابل جبران به دنبال دارد.

 

وی انجام بوته‌کاری، کپه‌کاری، احداث دستگاه آبشخور دامی، احداث دستگاه آب انبار، مرمت شش دهنه چشمه، حفر چهار حلقه چاه مالداری، نصب سه دستگاه تلمبه بادی و مدیریت قرق در 12 هزار و 176 هکتار از اراضی بیابانی را به عنوان بخشی از فعالیت‌های منابع طبیعی زرندیه در حفاظت از سرمایه‌های ملی عنوان کرد.

 

وی بیان کرد: منابع طبیعی نقش مهم و حیاتی در زندگی موجودات زنده جانوری و انسان دارد و بی‌تردید بدون وجود این نعمات خدادادی انسان نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد .

 

وی افزود: تخریب طبیعت علاوه بر زیان به نسل حاضر، موجب کاهش ذخایر طبیعی برای نسل‌های آینده می‌شود به همین علت همه ما باید در حفاظت از منابع و ذخایر طبیعی کوشا باشیم.

 

میرهاشمی در ادامه از پایان عملیات کمربندی حفاظت از اراضی ملی شهر پرندک به منظور جلوگیری از تصرفات غیر قانونی اشخاص در اراضی ملی و چرای غیرمجاز دام در اراضی مرتعی، نیز خبر داد.

 

وی اظهار داشت: در اجرای این طرح پنج کیلومتر مرز اراضی ملی و مستثنیات قانونی با ایجاد خاکریز مشخص شد.

 

وی تصریح کرد: چنانچه اراضی ملی سند مالکیت به نام دولت داشته باشند، در صورت تجاوز و تصرف به این اراضی قابلیت دفاع افزایش می‌یابد و این اقدام راهکار مناسب قانونی برای مبارزه با پدیده زمین‌خواری و جلوگیری از تخریب و تصرف به این اراضی است.

 

میرهاشمی خاطرنشان کرد: زرندیه از طرفی به علت نزدیکی به پایتخت و نیز داشتن آب و هوای مناسب و نیز به دلیل وسعت مناطق بیابانی با مشکل زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی از سوی افراد سودجو مواجه است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group