جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: خشکسالی و کم‌آبی امسال به کمیت و کیفیت پسته زرندیه صدمه زد.

محمود بارانی در حاشیه برداشت پسته از مزرعه پسته باغ‌های دشت سلطان احمدلو زرندیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، افزود: علیرغم اینکه امسال سال باردهی درختان پسته دشت سلطان احمدلو بود اما، برداشت طبق پیش‌بینی پیش نمی‌رود.

 

وی که در سال 86 از هر هکتار 9 تن پسته برداشت کرده بود، در ادامه گفت: پیش‌بینی برداشت از این باغات از هر هکتار پنج تن بود که متأسفانه به علت کم‌آبی این مقدار به دو تن کاهش پیدا کرده است.

 

این کشاورز نمونه تصریح کرد: برداشت پسته از باغات این دشت 15 روز است که آغاز شده و تا پایان مهرماه نیز ادامه دارد.

 

به گفته وی، از حدود هفت هزار و 500 هکتار باغ پسته در زرندیه حدود پنج هزار و 300 هکتار آن در منطقه سلطان احمد لو واقع شده است و عمده پسته برداشتی از این باغات از نوع فندقی، احمد آقایی، کله قوچی و اکبری است.

 

بارانی با بیان اینکه فرآوری پسته نیز در همین مزرعه انجام می‌شود، تصریح کرد: نزدیک بودن هرچه بیشتر کارگاه فرآوری به مزرعه و محل برداشت باعث می‌شود که فرآوری پسته در اسرع وقت و بلافاصله بعد از برداشت انجام شود و این عمل از لحاظ بهداشتی مناسب‌تر است و باعث می‌شود پسته سالم بماند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش از این دستگاه فرآوری پسته در این مزرعه نبود و پسته برداشت شده جهت فرآوری به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شد، لذا این امر احتمال آلودگی محصول را افزایش می‌داد، اما با افزایش حجم محصول دستگاه فرآوری در باغات دشت سلطان احمدلو مستقر شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه قرار بود پساب تهران به این دشت انتقال یابد، گفت: تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه حساب‌های ارزی همچنان مسدود است و بانک‌ها پول را جابجا نمی‌کنند، اضافه کرد: به همین دلیل تاکنون برای صادرات اقدام خاصی انجام نشده است.

 

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی با اشاره به اینکه کیفیت پسته‌های برداشت شده نیز از سطح استاندارد جهانی بالاتر است، بیان کرد: البته به علت بالا بودن هزینه آزمایش و عدم دریافت سفارش از اروپا تاکنون آزمایش ppb بر روی پسته‌های برداشت شده انجام نشده است.

 

وی درخصوص اظهارات اخیر ناسا مبنی بر خشکسالی 30 ساله ایران اظهار کرد: باید همیشه برای سخت‌ترین شرایط آماده باشیم و دعا کنیم باران ببارد و هوا مساعد باشد اما، بعید است با این دقت بتوان خشکسالی را پیش‌بینی کرد.

 

وی ادامه داد: این پیش بینی بیشتر مانند شعارهای تبلیغاتی جهت ناامید کردن مردم ایران است و یا نوعی نظر شخصی یا نظر یک سازمان است، چرا که خداوند هیچ گاه بنده‌اش را رها نخواهد کرد و آدمیزاد به امید زنده است.

 

بارانی با بیان اینکه کشاورزی نیاز به صبر، آرامش و رحمت خداوند دارد، عنوان کرد: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که فردایی بهتر برای کشاورزی، مردم و مملکت داشته باشیم.

 

وی با اشاره به مراحل فرآوری، گفت: بالابر، پوست کن، شستشو، سورتینگ، نمگیر، بوگیر (جداسازی پسته های پوست دار از بی پوست)، نوار تست (بازبینی چشمی در میز کنترل) مراحل مختلف فراوری پسته است که در یک کارگاه انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به درجه‌بندی پسته پس از خروج از مراحل مختلف فرآوری اظهار کرد: حتی پسته‌های دهان بسته نیز ضبط می‌شود و در زمستان به منظور استفاده در کارخانه‌های تولید کالباس، سوهان و شیرینی پزی با دستگاه‌های مربوطه مغز می‌شود و پوست‌های پسته و پسته‌های پوک جهت غذای دام و طیور استفاده می‌شود.

 

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر در این منطقه فراهم شده، عنوان کرد: علیرغم شرایط مناسب و وجود دشت وسیع برای تولید پسته در این منطقه، کمبود آب مورد نیاز، تحقق توسعه تولید را با مشکل مواجه کرده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group