پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه از نجات یک بهله دلیجه شکاری تیمار در زرندیه خبر داد.

مهدی فرقانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با اعلام این خبر افزود: یک دامدار مصرقانی و از حافظان طبیعت خرقان این پرنده را از دست صیادان نجات داده و بک یکی از دوستداران طبیعت واقع در روستای الویر بخش خرقان زرندیه تحویل داده است.

 

وی ادامه داد: این پرنده شکاری پس از بهبودی کامل و رویش شاه‌پرها توسط دوستداران طبیعت و حافظان حیات وحش منطقه در طبیعت رهاسازی خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: دلیجه پرنده شکاری مهاجر از تیره شاهینیان است که در اغلب نقاط ایران یافت می‌شود و در منطقه خرقان زرندیه نیز از این پرنده وجود دارد.

 

فرقانی‌پور با قدردانی از اقدام این دوستدار طبیعت از مردم درخواست کرد تا در مواجهه با پرندگان آسیب‌دیده مراتب را با اداره حفاظت محیط زیست و یا دوستداران محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

 

دلیجه معروف‌ترین پرنده‌ای است که دارای رفتار در جا بال‌زنی به مدت طولانی است، این پرنده شکاری در زمره پرندگان حمایت شده است. این پرنده دارای بال‌های باریک و دراز و منقار کوتاه و قلاب مانند است و دم به نسبت بلندی دارد که در انتها کمی گرد می‌شود.

 

دلیجه دو رنگی جنسیتی دارد، بدین معنی که رنگ نر آن با رنگ ماده آن متفاوت است، به طوری که سر و دم دلیجه نر آبی‌خاکستری است و در ماده‌ها، دم، قهوه‌ای با نوارهای سیاه است.

 

این پرنده ابتدا در آسمان چرخ می‌زند و موش یا قورباغه‌ای را لای علف ها زیر نظر گرفته و از فاصله 10 تا 20 متری در هوا و بالای سر آن در حالیکه در جا بال می زند در یک موقعیت مناسب و با سرعت و قدرت به پایین شیرجه رفته و مستقیم روی سر شکار خود فرود می‌آید و طعمه را با چنگال‌هایش می‌گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group