پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

رئیس اداره منابع آب زرندیه گفت: براساس اعلام وزارت نیرو، حفر چاه عمیق، نیمه عمیق، احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب در محدوده مطالعاتی زرندیه در استان مرکزی تا پنج سال دیگر ممنوع است.

 

جمال محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، با بیان اینکه کم‌آبی و خشکسالی‌های پی در پی در زرندیه یک واقعیت تلخ و انکارناپذیر است، از کاهش دو متری سطح آب سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان خبر داد و گفت: باید برنامه‌ریزی‌های دقیق جهت رفع این معضلات انجام شود.

 

وی با بیان اینکه سالانه حدود 180 میلیون مترمکعب آب از دشت این شهرستان استحصال می شود، اظهار کرد: این رویه کسری مخزن 37.3 میلیون متر مکعبی را در سال برای مخازن آب این شهرستان رقم زده است.

 

وی تصریح کرد: کیفیت آب مخازن این شهرستان دستخوش تأثیرات منفی افت محسوس سطح آب‌های زیرزمینی دشت زرندیه شده است و این امر در بسیاری موارد موجب پیشروی آب‌های شور، افزایش شوری و نیز فرونشست زمین شده است.

 

محمدی با اشاره به اینکه خشکسالی یکی از پدیده‌های جوی است که بخش‌های مختلف محیطی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: این پدیده یکی از بلایای طبیعی نامحسوس است که در نتیجه کمبود بارش در یک دوره زمانی و به طور معمول یک فصل یا بیشتر بروز می‌کند.

 

وی کاهش میزان آب سطحی شامل کاهش ذخایر مخازن سدها، خشک شدن چشمه‌ها و قنوات، پیشروی بیابان، کاهش پوشش گیاهی، افت سطح آب زیرزمینی، خشک شدن مراتع، کاهش نفوذپذیری خاک، کاهش آب رودخانه‌ها و خالی شدن روستاها را از دیگر پیامدهای خشکسالی عنوان کرد و افزود: نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل بهره‌برداری از چاه‌های آب کشاورزی، اصلاح الگوی کشت سنتی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز برخی از اقدامات در زرندیه برای پیشگیری از بحران آب است.

 

رئیس اداره منابع آب زرندیه با بیان اینکه طرح ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی زرندیه با وجود خشکسالی‌های متوالی سال گذشته در این شهرستان تمدید شده، خاطرنشان کرد: این طرح به عنوان سیاست راهبردی در مدیریت بحران‌های این حوزه به کار گرفته شده است.

 

وی در ادامه گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو، حفر چاه عمیق، نیمه عمیق، احداث قنات و یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب در محدوده مطالعاتی زرندیه در استان مرکزی تا پنج سال دیگر ممنوع است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group