پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

کتابخانه عمومی شادروان حاج محمدرضا اسلامی روستای الویر زرندیه با حضور معاونان استاندار مركزي افتتاح شد.

این کتابخانه با کمک ها و خودیاری مردم روستا ساخته شده و دارای بیش از هفت هزار جلد کتاب علمی، آموزشی، فلسفی، ادبی، هنری، دینی و ... است.

 

همچنین سالن مطالعه برای جوانان و نوجوانان و وسایل ورزشی نیز در آن پیش‌بینی شده و در مجموع 80 عضو دارد.


به گزارش ایسنا، فرماندار زرندیه در این مراسم گفت: سیستم پخش دیجیتال روستاهای الویر و مصرقان با قابلیت پخش 21 کانال تا قبل از فصل پاییز افتتاح می شود.

محمد کردی با بیان اینکه در کمتر از 10 روز آینده پروژه آسفالت محور ورودی و اصلی روستا آغاز می شود، بیان کرد: از محل اعتبارات ماده 180 مبلغ 450 میلیون تومان اعتبار برای احیای قنوات اختصاص داده شد که قنات الویر در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالن ورزشی استاندارد در بخش خرقان و حتی شهر رازقان به عنوان مرکز بخش وجود ندارد، تصریح کرد: کلنگ‌زنی این سالن در الویر اقدامی به جا بوده و باید هرچه سریعتر سوله آن نصب شود.

کردی با اشاره به افتتاح دومین راه اصلی بخش خرقان، خاطرنشان کرد: با متصل کردن رازقان به بخش نوبران ساوه از طریق راه روستایی چمره، راه سوم این بخش نیز افتتاح خواهد شد که مذاکرات آن با فرماندار ساوه نیز انجام شده است.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام کفیلی امام جماعت مسجد سیدالشهدا(ع) الویر در جریان بازدید از روند مرمت و نوسازی این مسجد از محل کمک های مردمی روستا، با اشاره به گویش خاص این روستا، افزود: آب و هوای لطیف و کوهستانی این روستا ظرفیت جذب مردم و گردشگران را خصوصا از قسمت‌های گرم کویری اطراف ساوه و زرندیه در فصول گرم سال داراست.


وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در روستا، اظهار کرد: اشتغال، کم آبی و خشک شدن قنات، نیمه کاره رها شدن سالن ورزشی به علت کسر بودجه، نبود گیرنده دیجیتال، نبود شبکه مخابرات و ... از جمله مشکلات اصلی این روستاست.


حجت الاسلام کفیلی با بیان اینکه الویر به عنوان روستای نمونه گردشگری اعلام شده بود اما در زمینه فعال شدن این ظرفیت هنوز اقدامی نشده، خاطرنشان کرد: با حضور گردشگران و همچنین احداث کارگاه های زودبازده می توان ایجاد اشتغال کرد تا جوانان این روستا به شهرها کوچ نکنند.


بر اساس این گزارش، در ادامه سفر از منطقه گردشگری روستای چناقچی و کلیسای سیرکس مقدس بخش خرقان بازدید شد.


کلیسای سیرکس مقدس در روستای چناقچی علیا بخش خرقان شهرستان زرندیه در سال 1735 میلادی با یک گنبد کوچک بنا شده و در سال 1770 میلادی کلیسای جدید توسط استاد سیرکس دهباشیان ساخته شده است.


به گزارش ايسنا، همچنين در جريان سفر يک روزه معاونان استاندار به شهرستان زرنديه بلوار ورودي شهر خشکرود و زيرسازي و آسفالت محور موسي‌آباد این شهرستان به بهره‌برداري رسيد.


مدير کل راه و شهرسازي استان مرکزي در مراسم بهره برداری از زيرسازي و آسفالت اين محور، گفت: آسفالت اين محور به طول 17 کيلومتر در عرض شش متر و با ضخامت هشت سانتيمتر در دو لايه به ميزان حدود 20 تن انجام شد.

مجيدرضا نصرالله‌نژاد اضافه کرد: همچنين زيرسازي اين محور به عرض 5/8 متر و با 57 هزار متر مکعب خاکريز و همچنين هشت هزار متر مکعب خاکبرداري انجام شده است.
وي بيان کرد: اين پروژه از سال 1387 کلنگ‌زني شد و با افتتاح آن 25 پارچه روستا متشكل از هزار و 200 خانوار از آن بهره‌مند مي‌شوند.

وي اعتبار ملي اين پروژه را سه ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: يک ميليارد و 250 ميليون تومان اعتبار از استان به اين پروژه اختصاص داده شد که در کل چهار ميليارد و 250 ميليون تومان اعتبار براي اين پروژه هزينه شده است.

 

به گزارش ايسنا، شهردار خشکرود نيز در مراسم افتتاحيه اين بلوار گفت: هزار و 300 متر از اين بلوار در سال 90 احداث شد و مابقي آن به صورت ناتمام رها شد که با پيگيري‌هاي انجام شده 200 متر مابقي آن جدول‌گذاري شد.

محمدرضا رستمي افزود: اين پروژه با اعتباري بالغ بر 100 ميليون تومان تکميل شد که 20 ميليون تومان از اين مبلغ از محل جرايم رانندگي و 80 ميليون تومان مابقي از محل اعتبارات شهرداري تأمين شد.
وي در ادامه اظهار داشت: همچنين خيابان‌هاي حضرت علي‌اکبر(ع) و شهيد بهشتي خشکرود نيز با اعتباري بالغ بر 120 ميليون تومان به بهره‌برداري رسيد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group