پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

طی سه روز گذشته چهار شهید گمنام در شهرهای مأمونیه تشییع و به خاک سپرده شدند.

با وجود اینکه ساعات برگزاری مراسم تشییع و استقبال از این چهار شهید بارها و بارها از طرق مختلف اعلام شده بود اما، مردم از ساعت‌ها قبل در مسیرهای اعلام شده حضور به هم رساندند؛ گویی سال‌هاست در انتظار حضور این پیکر‌های پاک بوده‌اند؛ و آن هنگام که شهدا وارد شدند، آنچنان سرآسیمه به استقبالشان رفتند که انگار گمشده‌شان را یافته‌اند.

 

اینجاست که به قانون شگفت و اسرارآمیزی پی می‌برند و با پای اشک و شور دعا ناباورانه به خلوتی راه می‌یابند که حتی بال ملائک هم به آنجا نمی‌رسد.

 

مداحی مداحان، عزاداری، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی و نواختن مارش‌های عزا و حماسی توسط گروه موزیک حال و هوای دیگری را بر مراسم حاکم کرده بود. برخی از مادران شهدا با حمل تصاویر شهیدان‌شان با دیدگانی اشکبار به دنبال پیکر این شهیدان قدم بر‌می‌داشتند.

 

مادر شهیدی که عکس شهیدش را که گمنام پر کشیده در بغل داشت به خبرنگار ایسنا گفت: از زمانی که شنیدم در شهر ما شهید گمنام می‌آورند، خودم را برای استقبال از آنها آماده کردم؛ تنها به این امید که شاید فرزند خودم یکی از آنها باشد.

 

گریه های مادر شهید مانع از صحبتش شد؛ هرچه از او پرسیدم چند سال است از پسرت بی‌خبری با حالتی زار فریاد می‌زد، بوی پسرم می‌آید.

 

شور و حال مردم واقعا وصف‌ناپذیر بود، برخی از آنان به صورت خودجوش شعار و عباراتی را در وصف شهدا فریاد می‌زنند و بقیه نیز دم می‌گرفتند.

 

برادر شهید کریم صلاح به خبرنگار ایسنا گفت: امروز بوی برادرم را استشمام می‌کنم، گویی به من لبخند می‌زند. ن

 

ناصر صلاح اظهار کرد: برادرم در سال 63، در عملیات بدر در سن 18 سالگی به مقام رفیع شهادت نائل آمد و پیکرش پس از 15 سال پیدا شد.

 

حاضرین در مراسم تشییع نام شهدای شهرستان را در مراسم صدا می‌زدند و سایرین با فریاد یا حسین به آرمان‌های آنها لبیک می‌گفتند.

 

خواهر شهید نعمت‌الله سعادت‌آگاه در حالی که در یک دستش عکس برادر و در دست دیگر سینی اسپند و گل داشت، به خبرنگار ایسنا گفت: برادر من در چهاردهم آبان سال 62 در سن 15 سالگی در پنجوین عراق به شهادت رسید.

 

وی افزود: او چون برادر بزرگ نداشت به جای مدرسه به جبهه رفت تا ثابت کند دفاع از میهن سن و سال نمی‌شناسد. او اکنون در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران آرام گرفته و من امروز به یاد او در این مراسم حاضر شده و از این شهدای گمنام می‌خواهم سلام مرا به برادرم برسانند.

 

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایسنا گفت: شهدا گرانبهاترین سرمایه‌های ما چه در زمان جنگ و چه پس از آن هستند.

 

شهلا میرگلوبیات اظهار کرد: حمایت ما از شهدا نباید در حد شعار و حرف باقی بماند، بلکه باید به آرمان‌های امام راحل و شهدا پایبند بوده و به وظایف‌مان در قبال آنها جامعه عمل بپوشانیم.

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه تک تک ماست که به پیامی که شهدا با ایثار خون‌شان دادند، عمل کنیم.

 

چهار شهید گمنام در زرندیه آرام گرفتند تا یادآور مردانگی و رشادت نسلی باشند که ذلت را تاب نیاورد، بزرگی و عزت را اراده کرد و برای تحقق این خواسته از بذل بزرگترین سرمایه‌اش کوتاهی نکرد.

 

گزارش از محمد مسعود امانی -منطقه مرکزی

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group