پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

کشاورز نمونه ملی در شهرستان زرندیه گفت: جای خالی تولید دانه‌های روغنی در بخش کشاورزی کشور خالی است.

غلامرضا فصیح افزود: هم‌اکنون بیش از 90 درصد مواد اولیه روغن مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود و راه زیادی تا خودکفایی در این بخش داریم.

 

وی که واحد تولیدی‌اش در سال‌های 83، 84 و 58 با برداشت شش تن و 250 کیلوگرم دانه روغنی کلزا واحد نمونه تولید این محصول در کشور بود ادامه داد: علیرغم نیاز کم این محصول به آب و بالا بودن صرفه اقتصادی آن، به دلیل برخی مشکلات و عدم حمایت مسئولان، کشت این دانه روغنی در این مجتمع متوقف شد.

 

فصیح عملکرد بالای کشت کلزا در زرندیه، ایجاد تنوع زراعی در زمین‌های کشاورزی و مبارزه بیولوژیک با علف‌های هرز را از دیگر مزایای کشت این دانه روغنی در این شهرستان عنوان کرد.

 

وی گفت: با توجه به شرایط مساعد زرندیه برای کشت دانه‌های روغنی این مجتمع می‌تواند حدود 200 هکتار از زمین‌های کشاورزی را به این کشت اختصاص دهد.

 

وی اضافه کرد: حلقه مفقوده مدیریت میان تولید کننده و مصرف کننده در بخش محصولات کشاورزی سال‌هاست که کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

 

وی که با رعایت اصول فنی کاشت، استفاده از کود و ریزمغذی‌ها و مبارزه به موقع با آفات در سال گذشته موفق به برداشت 13 هزار و 818 کیلوگرم گندم از هر هکتار زمین آبی شد، دارای مزرعه دو هزار و 700 هکتاری است که در آن به کشت گندم و جو می‌پردازد و سال گذشته با برداشت 13 تن و 760 کیلوگرم جو در هکتار رکورد برداشت این محصول را به خود اختصاص داد.

 

به عقیده وی، اگر دولت و مسئولان با بسته‌های حمایتی و مشوق‌های لازم، چتر حمایتی خود را بر سر کشاورزان نگسترانند، به توسعه کشاورزی کشور و امنیت غذایی خدشه وارد می‌شود.

 

فصیح گفت: دلالان بيشترين سود حاصل از محصولات كشاورزي را مي‌برند و حذف دلالان در این بخش نيازمند اعمال مديريت صحيح و جدي از سوي مسئولان ذيربط است.

 

وي بيان كرد: هم‌اكنون بطور مثال انگور توليدي اين شهرستان، از كشاورز هر كيلوگرم دو هزار تومان خريداري مي‌شود و در بازار تهران تا شش هزار تومان نيز به فروش مي‌رسد؛ اين در حالي است كه با توجه به بالا بودن هزينه‌هاي توليد محصولات كشاورزي، بيشترين زحمت نيز متوجه كشاورز مي‌شود.

 

فصيح گفت: با توجه به فاصله 80 كيلومتري زرنديه با تهران، سودبري حدود سه برابری توسط واسطه‌ها منطقي نبوده و ضعف مديريت در اين ميان احساس مي‌شود.

 

به گفته وي، اين مهم موجب مي‌شود كه توليد محصول براي كشاورز مقرون به صرفه نباشد و از سوي ديگر مصرف‌كننده نيز قدرت خريد اين محصولات را ندارد.

 

وي اظهار كرد: همچنين واردات بي‌رويه و بي‌موقع برخي محصولات كشاورزي نيز بيشترين ضرر را متوجه توليدكنندگان بخش كشاورزي و دامي مي‌كند.

 

فصيح با اشاره به اقداماتی که در خصوص حذف واسطه‌ها در این بخش انجام داده است گفت: به دليل كم‌توجهي و عدم همكاري مسئولان تاكنون اين مهم محقق نشده است.

 

کشاورز نمونه منطقه خشکرود شهرستان زرندیه به دلیل آن چه که مشکلات این بخش خوانده شده، اعلام کرده که رغبتی به تولید محصولات کشاورزی ندارد.

 

زرندیه از شهرستان‌های استان مرکزی است که در 80 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع شده و 42 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group