پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مدیر حفاظت محیط زیست زرندیه گفت: تصویر بزمجه بیابانی به اندازه حدود 80 سانتی‌متر توسط مأمورین یگان حفاظت این اداره ثبت شد.

حامد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: در پی گشت مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زرندیه تصویر یک بزمجه بیابانی در حوزه استحفاظی این شهرستان ثبت شد.

 

وی افزود: از خصوصیات و ویژگی‌های این گونه می‌توان به وجود پنج تا هشت بند خاکستری بر روی پشت و بین 13 تا ۱۹ خط بر روی دم اشاره کرد که معمولاً قسمت انتهای دم بدون خط بوده و دم در بخش جانبی فشرده و حجیم شده است.

 

وی اضافه کرد: حداکثر طول این گونه‌ به ۱۴۰ سانتیمتر می‌رسد و نرها از ماده‌ها بزرگ‌تر و کشیده‌تر هستند .

 

وی افزود: این گونه در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی، زمین‌های ماسه‌ای و یا سطوح ناهموار و خاک‌های رسی زندگی می‌کند. گاهی نیز از حفره جوندگان و حفره‌های بزرگ موجود به عنوان پناهگاه استفاده کرده و در ساعات اولیه صبح فعالیت دارد.

 

طالبی خاطرنشان کرد: این گونه اغلب چند کیلومتری با آب فاصله دارد و شکارگری با میدان عملیاتی وسیع است. ماده‌ها در خرداد تا مرداد 10 تا 25 تخم گذاشته و روی تخم‌ها را با خاک می‌پوشانند و با توجه به شرایط آب و هوا تخم‌ها در اواخر شهریور تا آبان باز می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: این خزنده زیبا در اراضی روستای قراقیه مشاهده شد و به دلیل تخریب زیستگاه به حفاظت نیاز دارد .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group