دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه گفت: نابودی زیستگاه‌ها و مراتع توسط دام‌های غیرمجاز مهمترین چالش محیط‌زیستی در بخش‌های نوبران و خرقان از توابع ساوه و زرندیه است.

مهدی فرقانی‌پور در همایش دوستداران طبیعت خرقان و نوبران در روستای دوزج بخش خرقان زرندیه با اشاره به تهدیدات محیط زیستی در منطقه اظهار داشت: دغدغه اصلی ما چراي بیش از حد دام در منطقه است. مراتع و زیستگاه‌های محیط زیستی پاسخگوی این میزان دام نیست.

 

وی وجود دام مازاد در منطقه را عاملی برای تخریب منابع طبیعی و مانع از احیای آن دانست و گفت: لازمه جلوگیری از پدید آمدن چنین وضعیتی اصلاح و اجرای طرح‌های مرتعداری و تشدید ابزارهای قانونی است.

 

وی تصریح کرد: نظارت و کنترل بر محیط زیست این مناطق، نیازمند افزایش نیروی انسانی و امکانات لازم است که این مهم با ایجاد پاسگاه‌های محیط‌بانی محقق خواهد شد ولی متأسفانه طرح احداث پاسگاه محیط‌بانی در زرندیه از سال 91 همچنان به دلیل نبود اعتبارات دولتی بلاتکلیف رها شده است.

 

این فعال حوزه محیط زیست از طبیعت به عنوان تنفس‌گاه جامعه انسانی یاد کرد و افزود: فرهنگ‌سازی با تأکید بر آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص تهدیدات زیست محیطی از دیگر عوامل اصلاح وضعیت موجود است.

 

فرقانی‌پور این اقدام برخی دامداران را موجب برهم زدن تعادل اکوسیستم طبیعی دانست و اضافه کرد: با وجود خشکسالی‌های اخیر و نابودی مراتع به دلیل کمبود آب مراقبت نکردن از مرتع موجب تخریب کامل آنان شده و منجر به بروز پدیده‌های زیست‌محیطی و آلایندگی هوا در نتیجه‌ي فرسایش و حرکت خاک خواهد شد.

 

وی همچنین با توصیه به مردم برای جلوگیری از آسیب رساندن به مراتع گفت: بوته‌کنی زیاد که نتیجه آن ریشه‌کنی گیاهان و گونه‌های با ارزش است و رهاسازی زباله‌‌های برگشت‌ناپذیر به طبیعت نیز از مهمترین آسیب‌های انسانی است که رفع این مشكل نیز نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است.

 

به گزارش ایسنا شکار غیرمجاز، مشارکت حداکثری مردم در حل مسایل محیط زیستی با ارتقاء دانش و آگاهی عمومی، درخواست از محیط زیست زرندیه برای ساخت هرچه سریعتر پاسگاه محیط‌بانی رازقان و حضور و مشارکت مسئولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در جلسات از نکاتی بود که در این همایش توسط شرکت‌کنندگان مطرح شد.

 

در این همایش که بصورت ماهانه یا فصلی به همت دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه برگزار می‌شود به پاس قدردانی از زحمات فرمانده پاسگاه نیروی انتظامی رازقان و رئیس مجتمع شهید بهشتی دوزج با اهداء لوح و هدایایی از آنان تجلیل شد.

ارتباط با رادیو ساوه

 

لطفا جهت تبلیغات با ما تماس بگیرید.

دفتر: ساوه خیابان پیروزی بالاتر از پزشکی قانونی

 

لوگو رادیو ساوه

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group