پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرندیه گفت: بروز پدیده گرد و غبار و شن‌های روان در محور قدیم ساوه – زرندیه در محدوده روستای کریم‌آباد شهرستان زرندیه تردد وسائط نقلیه در این مسیر را در مواقع وزش باد با مشکل مواجه می‌کند.

سیدمحمد میرهاشمی علت این گرد و غبار را وزش باد غالب غرب به شرق در این شهرستان و همچنین بی‌آبی، خشک شدن چاه‌های کشاورزی و کشت نشدن اراضی کشاورزی کنار جاده به علت خشکسالی دانست و اظهار داشت: به دلیل نابود شدن جنگل گز در این شهرستان در جاده قدیم تهران-ساوه، مشکلاتی برای رانندگان به دلیل نبود دید کافی در این منطقه(که هم‌اکنون کانون ایجاد پدیده گرد و غبار و شن‌های روان شده)، ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: در گذشته به دلیل پوشش گیاهی مطلوب که منجر به جلوگیری از فرسایش خاک و نبود پدیده شن می‌شد چنین مشکلی وجود نداشت، چراکه جنگل گز مانع از رانش شن‌ها و ایجاد گرد و خاک می‌شده است، اما، در سال‌های اخیر به دلیل نابودی این جنگل مشکلات زیادی از جمله گرد و خاک‌ بوجود آمده است.

 

وی افزود: در قسمت بالایی این اراضی کشاورزی که اراضی منابع طبیعی است، طرح مطالعاتی بیابان‌زدایی انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار می‌توان با ایجاد پوشش گیاهی مناسب از بروز گرد و غبار جلوگیری کرد.

 

وی افزود: در گذشته هم شرایط مشابه در نقاط دیگر این منطقه وجود داشت که با کاشت 242 هکتار درخت در اراضی منابع طبیعی حاشیه جاده و ایجاد جنگل، مشکل برطرف شد.

 

میرهاشمی خاطرنشان کرد: اقلیم بیابانی و خشک این منطقه که به کانونی برای بروز پدیده گرد و غبار تبدیل شده است، با وزش بادهای شدید با سرعت بالای 70 کیلومتر در ساعت نارضایتی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group