پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه گفت: سد ورامه بخش خرقانات زرندیه در حال حاضر کمتر از یک سوم حجم خود آب دارد.

احمد قره‌بیگلو افزود: سد ورامه در سال های 76 تا 80 توسط اداره کشاورزی سابق ساوه احداث شد.

 

وی اضافه کرد: ارتفاع این سد خاکی 34 متر، طول تاج آن 130 متر، با عمق 10 الی 11 متر و حجم مخزن آن 2.7 میلیون مترمکعب است که متأسفانه به علت خشکسالی‌های اخیر، کم شدن ورودی آب و استفاده بالادست از ورودی آب، هم‌اکنون کمتر از یک سوم ظرفیت آب دارد.

 

قره‌بیگلو با بیان اینکه دو روستای ورامه و حصار زیردست این سد خاکی هستند، اظهار کرد: این سد برای تأمین آب کشاورزی این دو روستا احداث شده است و در سال های 85 و 86 پس از تأمین اعتبار به منظور 13 کیلومتر لوله‌گذاری پیش‌بینی شده، تنها 4.5 کیلومتر آن اجرا شد.

 

وی علت توقف لوله‌گذاری را اعتراض اهالی ورامه به لحاظ استفاده از سرچشمه‌های این روستا به عنوان ورودی آب سد عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر این سد برای مصارف کشاورزی روستای ورامه در حال بهره‌برداری است.

 

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه بیان کرد: اخیرا وزارت نیرو قصد دارد سدی بر روی یکی از شاخه‌های فرعی ورودی آب سد ورامه جهت استفاده روستای علیشار احداث کند.

 

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی به صورت آزمایشی طرح رهاسازی ماهی کپور را روی این سد انجام داده است، تصریح کرد: موقعیت و شرایط سد ورامه برای پرورش ماهی بسیار عالی است.

 

وی ادامه داد: تعاونی دشت سبز روستای ورامه درخواست مجوز پرورش ماهی در این سد را داده که در حال پیگیری است.

 

به گفته وی، به علت عمق زیاد، نبود غریق نجات و مجوز گردشگری، در این سد نیز مانند اکثر سدهای کشور شنا کردن ممنوع است.

 

وی با اشاره به ظرفیت بسیار بالای این سد، ابراز امیدواری کرد: سد ورامه با صدور مجوز پرورش ماهی و همچنین ایجاد زمینه‌ی گردشگری و تجهیز امکاناتی از قبیل قایق تفریحی، احیا شود.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group