پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه با اشاره به اهميت و جايگاه قنات‌ها در آبياري اراضي كشاورزي و كاهش هزينه‌هاي توليد، گفت: لايروبي و احياي 19 رشته قنات این شهرستان از ضرورت خاصی برخوردار است که موجب برطرف شدن بحران کم آبی منطقه می‌شود.

احمد قره‌بیگلو  از وجود 150 رشته قنات در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: تداوم بهره‌برداری از این قنات نیازمند این است که همه ساله اقدامات لایروبی و مرمت این قنات‌ها انجام شود تا علاوه بر حفظ آنها امکان بهره‌برداری مناسب نیز فراهم شود.

 

وی با اشاره به شرایط بحرانی قنات‌های این شهرستان ادامه داد: لایروبی این قنات‌ها تنها راهکار به منظور احیای آنهاست که هزینه بازسازی در حدود 12 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

 

وی بیان کرد: قنات‌ها بدون تخریب سفره‌های آب زیرزمینی بخش اعظمی از نیازهای کشاورزان به آب را تآمین می‌کنند، بنابراین این منابع آبی ارزشمند باید مورد توجه قرار گیرند.

 

این مقام مسئول با اشاره به دلایل خشکی و مرگ قنات‌ها، اظهار کرد: انجام نشدن طرح لایروبی، حفر بی‌رویه چاه و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم قنات از جمله عواملی است که سبب خشک شدن یا مرگ قنات‌ها می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بخشی از آب كشاورزي و آشاميدني و روستايي در این شهرستان از طریق قنات‌ها تأمين مي‌شود، اضافه کرد: با توجه به كاهش نزولات آسماني و افت آب‌هاي زيرزميني استفاده از قنات‌ها مي تواند نجات‌بخش باشد.

 

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌هاي عميق در مقابل سيل و زلزله ، اضافه کرد: بي‌توجهي به مرمت آنها موجب خشك شدنشان مي‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشكسالي، احياي قنات‌ها مي‌تواند روشي مقرون به صرفه و راهبردي براي تأمين آب باشد.

 

قره بیگلو خاطر نشان کرد: اجراي طرح‌های بازسازی و مرمت قنات‌ها و لایروبی آنها موجب جلوگيري از تخريب قنوات، احياي دوباره آن، استفاده بهينه از آب، کاهش هدررفت آب و انتقال صحيح آب می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group